PT-Caroline:”En stark bål är viktigt för hälsan”

Många gånger bottnar människors led- och ryggsmärtor i en dålig hållning, som konsekvens av svaga och stela muskler som gör att man belastar nack- och ryggkotor och höftleden fel.

Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att ha en stark bål och en bra hållning. Inte bara i idrotts- och träningssammanhang, utan även för hälsan!

Träna upp din bålstabilitet

(och få en snygg hållning på köpet!)

– Alla tjänar på en bra bålstabilitet och bygga en stark core! Säger PT:n och I am ready-bloggaren Caroline W Söderblom. Just nu tränar hon ett gäng mammor på återkommande basis och det blir naturligt mycket fokus på bålen, inifrån och ut, för att få kontakt med- och stärka upp delade magmuskler efter graviditeten.

Därför behöver vi träna bålen

Många gånger bottnar människors led- och ryggsmärtor i en dålig hållning, som konsekvens av svaga och stela muskler som gör att man belastar nack- och ryggkotor och höftleden fel.

En snygg atletisk hållning är inte bara tilltalande för ögat, utan har en rad hälsoeffekter som att avbelasta leder och ökar rörelseförmågan, förbättrar kroppskontrollen och bålstabiliteten samt skapar bättre förutsättningar då det gäller att utnyttja samtliga kroppsdelar för effektiva rörelsemönster.

Bålstabilitet ökar kroppskontrollen, balansen, ger en ökad idrottslig kapacitet och minskar risken för bland annat diskbrock. På bloggen visar PT-Caroline tips på hur du kan träna upp din bålstabilitet på egen hand. Du behöver inget gym eller redskap – bara din egen kropp!

balstabilitet-bygg-en-stark-core-helt-utan-redskap/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.