Så hittar du tid till träning:”Boka in träningen som ett viktigt möte i kalendern”

"Träning tar tid men det ger även tid tillbaka. Den energi du får av att träna kan du sedan använda för att slutföra och nå dina deadlines i tid. " Tipsar tidscoachen Dorotea Pettersson. Foto: Pixabay

”Jag har inte tid”, hur många gånger har du inte hört den ursäkten av andra … Eller sagt det själv? När du upplever att du inte har tid, det är oftast du behöver det som mest. Deadlines kommer alltid att komma, men det finns bara en av dig. Tänk på det nästa gång du avfärdar träning som någonting överflödigt i kalendern.

En person som är expert på tid och dagligen jobbar med människors prioriteringsmönster är tidscoachen Dorotea Pettersson. Här bjussar hon på några av sina bästa verktyg för hur du ska bli bättre på att frigöra tid för hälsa och träning.

Så hittar du tid till träning

– Boka in träningen som ett viktigt möte i kalendern

Så hittar du tid till träning: "Boka in träningen som ett viktigt möte i kalendern"
Dorotea Pettersson har en bakgrund som pedagog med en fil kand i psykologi och jobbar som tidscoach och författare. Foto: Anna Sigvardsson

1. Hur värderar du dig själv?

Hur mycket är jag värd? Det är en fråga som kan vara bra att ställa sig ibland. Det är inte ovanligt att prioritera nästan allt annat före sig själv, när det egentligen borde vara tvärtom. Du är viktig. Och du behöver ta hand om dig själv. När du gör saker för din egen skull som t.ex. träning, höjer du ditt egenvärde genom att visa dig själv att du är värd.

2. Prioriteringar och struktur

De flesta har mycket att göra idag. Det är tufft att hinna med allt man önskar göra när alla deadlines ska mötas. Att träna och ta en paus från allt som behöver bli gjort och som stressar ger energi. Träning tar tid men det ger också tid tillbaka. Den energi du får av att träna kan du sedan använda för att slutföra och nå dina deadlines i tid.

Läs även Så slutar du skjuta upp viktiga saker 

För att få det att fungera i praktiken gäller det att boka in träningen som ett viktigt möte i din kalender. Samma status som möte med chefen. Eller snarare viktigare. Blocka träningstiderna i din kalender och var noga med att inte stryka dem för anda så kallade ”viktigare saker”. När strök du senast ett möte med chefen?

Läs även Så lurar du hjärnan att få träningen gjord 

3. Bestäm dig för hur du vill må?

Vad betyder att må bra för dig? Du kan själv bestämma hur du vill må och du kan idag jobba för din framtida hälsa. Det du gör idag gynnar dig nu men också när du blir äldre. Fundera på hur du vill må och varför du tycker det är viktigt att träna. Är det för att kunna spela fotboll med barnen eller för att orka jobba en vanlig arbetsvecka?

Det du kommer fram till är ditt syfte, dvs din motivation till att träna och bry dig om din hälsa. Påminn dig själv om det när du tvekar eller är i färd med att stryka träningstiden i din kalender.

4. Gör det bara

Att bara ”tänka att du ska träna” ger inget resultat. Du behöver agera. Göra. Ha alltid väskan packad och skorna redo. Det är så mycket enklare då. Ursäkterna kan vara många men du har ju bestämt varför det är viktigt för dig. Så res dig ur kontorsstolen eller den bekväma soffan och ge dig ut. Idag är den bästa dagen att börja.

Det perfekta träningspasset för dig som tycker att du ”inte har tid”  Träna hela kroppen på bara 7 minuter 

Så hittar du tid till träning: "Boka in träningen som ett viktigt möte i kalendern"
Träna med Marie Emre (@theworkoutplan_) på Iamready.se

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.