Så maximerar du promenaden – 5 enkla tips!

Att promenera är ett enkelt sätt att få in mer rörelse i vardagen. Här tipsar PT:n Martina Rehn om hur du med 5 enkla tips både kan göra promenaden roligare och mer effektiv. Foto. Shutterstock

Enligt allmänna hälsorekommendationer behöver vi promenera cirka 10.000 steg varje dag för att må bra. Har du ett aktivt jobb eller rör på dig mycket i vardagen, når du det antalet ganska snabbt, men har du ett stillasittande jobb (eller en stillasittande semester) så kan det vara en bra idé att planera in promenader eller powerwalks i ditt dagliga schema.

Så maximerar du promenaden – 5 enkla tips

Här tipsar I am ready´s bloggare Martina Rehn om hur du kan maximera promenaden och effektivisera din vardagsmotion! Nedan finns 5 tips på hur du kan få ut mer utav dina powerwalks i sommarvärmen, glöm inte dricka vatten under varma dagar. Lycka till!

Så maximerar du promenaden – 5 enkla tips!Martina Rehn jobbar som PT och har träning som ett av hennes största passioner. Här tipsar hon om hur du kan effektivisera dina promenader och leva mer aktivt.

1. Variation förnöjer

Rörelse skapar energi och välmående, inga nyheter där inte. Men ibland kan det kännas enformigt att promenera samma sträcka flera dagar i veckan. Det blir därför mer uppfriskande att testa nya motionsspår, eller att promenera rundan åt motsatt håll för att få in lite variation. Kanske lyssna på en ny musiklista?

2. Gå framåt

Det kanske låter lite konstigt, men om du reflekterar över hur din höft rör sig när du går så kommer du snart märka att höften liksom gungar i sidled när du rör dig. Detta ska den såklart ska göra för att skapa ett momentum och drivkraft framåt, men huvudsakligen ska underkroppen röra oss framåt. Därför kan det vara en bra idé att också tänka ”framåt” i stegen. Detta innebär inte nödvändigtvis att du behöver ta större steg, utan helt enkelt att du fokuserar mer på att ta dig rakt fram.

3. Gå i terräng

Inte nödvändigtvis rakt ut i skogen, men variera promenaderna med att gå på upptrampade skogsstigar där du tvingas att lyfta på fötterna när du går. Det här är bra inte bara för balans och variation, utan stärker också upp rumpa och ben.

4. ”Walk and talks”

Byt ut ”en fika på stan” mot att möta upp dina vänner i motionsspåret! Tiden går så mycket snabbare när man har någon att prata med! Efteråt kan ni såklart avrunda med en kaffe på ett mysigt café, eller varför inte packa med fika att ta med under promenaden?

5. Gå med en Runkeeper

Inte nödvändigtvis för att pressa dig själv att öka tempot inför varje kilometer, tvärt om. Utnyttja funktionen för att hitta ett jämnt tempo som du kan hålla under varje kilometer. Lär kroppen hitta sitt tempo, och applicera samma metod om du är ute och joggar för att förbättra din tid i löparspåret. Variera gärna den här metoden med att ibland lägga in lite korta intervaller under din powerwalk. Hitta en start/slutpunkt några meter framför dig och sprinta 100% i ca. 5-10 sekunder. Bra för både kondition och variation. Ombyte är trots allt stimulerande både för sinne och kropp, våga testa!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.