Så väljer du rätt sko för ditt löpsteg

Josefine har en universitetsutbildning inom Idrottsvetenskap och lång erfarenhet av löpning och löprelaterad kunskap med bl.a. en butikschefsbakgrund inom löpspecialistföretaget Löplabbet. Här guidar hon dig att hitta rätt sko för din fot och löpsteg, i djungeln av utbud.

Text och foto. Josefine Swärm 

Det finns en uppsjö av löparskor ute bland alla sporthandlare och därför kan det kännas som en omöjlighet att välja ”rätt” skor. Men vad ska du då tänka på när du ger dig ut i denna djungel av utbud?

För det första så skulle jag vilja rekommendera alla som är ute efter nya löparskor, av olika anledningar, att ta hjälp hos en löpspecialistbutik. Där kan du bland annat få hjälp med att analysera din löpning och vilken fottyp du har. Dessutom behöver säljaren/specialisten få information om din löparbakgrund och din målsättning med löpningen för att kunna guida dig till rätt val av sko.

Även fast du kan få den här hjälpen i butik så kan det vara intressant att få en liten genomgång av skotyper och vilka som passar för olika ändamål. Här följer därför en skoguide.

Läs även 3 tips på enkla teknikövningar som gör dig till en snabbare löpare 

Skoguide

Det finns ett antal aspekter att ta hänsyn till när vi pratar om löparskor:

– Olika belastning: Pronation, supination och neutral.

– Olika dämpning

– Olika lästbredder

– Olika former; ex. låga eller höga i hålfoten

– Olika yttermaterial dels på sulan och dels på skons ovandel

Läs även Klä dig efter löpsäsong

Pronation, supination eller neutral?

Så väljer du rätt sko för ditt löpsteg

Här handlar det om hur foten rör sig vid belastning. Om du har en neutral belastningen eller en lätt pronation så passar skomodeller som är neutralt utformade (alltså utan pronationskil på insidan).

Om du har en överpronation så passar skor med pronationskil. Med överpronation menas att du relativt kraftigt pronerar (belastar fotens insida) vid belastning så att en pronationskil på skons insida hjälper dig att minska denna överpronation.

Supination är oerhört sällsynt och innebär att foten istället belastas med tryck mot utsidan (du faller en aning utåt). Om du har denna typ av belastning så brukar neutrala skor som är mer stabila funka bra. Det finns i princip inga skor som specifikt är utformade för supination.

Du kanske också gillar Variation i träningen – en av nycklarna till resultat

Dämpning

Dämpningen i skorna skyddar oss mot det hårda underlaget som foten utsätts för vid den monotona belastningen som löpningen innebär. Hur mycket dämpning just du behöver beror dels på hur mycket du väger, hur du belastar dina fötter (pronation, supination, neutral), hur långa sträckor du springer, vilket underlag du springer på osv.

Om du ska träna inför ex. ett maraton och ger dig ut på längre pass så behöver du ha en sko med bra dämpning. Om du däremot ska springa ett kort intervallpass så går det bra att springa i en sko med lite mindre dämpning och som kanske har lite bättre löpkänsla.

Olika bredder och utformning

Ur denna aspekt är det viktigt att hitta en sko som passar din fottyp, och då pratar vi inte om huruvida du pronerar eller inte. Här har det mer med din fots utseende att göra. Om du har en bred fot behöver du en sko med bredare läst och tvärtom om du har en smal fot. Dessutom bör man titta på hur hög hålfot du har för att hitta en sko som inte är alltför platt i lästen. En sko som inte passar din fot blir aldrig skön vilket inte kommer ge dig en skön löpkänsla. En sko som inte passar kommer heller inte vara bra för dig då du kan få ont av skav eller andra bekymmer.

Och … Löpcoachen tipsar: Tänk långsiktigt med förebyggande träning

Olika yttermaterial

Olika skomodeller har olika material både ovanpå skon och på yttersulan för att de ska vara anpassade för olika väderförhållanden. Det finns de som lämpar sig till asfaltslöpning, terräng, snö och halka, bana mm.

Slutsats

Det är oerhört viktigt att du får hjälp av någon som har kunskap om löparskor för att öka chansen till att du gör rätt skoval.

Jag skulle rekommendera att ha två olika skomodeller att växla mellan. En av anledningen till det är att man sliter på skorna relativt snabbt. Om du istället växlar mellan två modeller så låter du skorna vila ibland, vilket är bra för dämpningens återhämtning och därmed skons hållbarhet. Dessutom är det bra ur tränings- och progressionssynpunkt att ha olika modeller för olika ändamål.

Vilken typ av sko du ska välja beror på hur din träning ser ut. Är du en löpare som springer ute året om och du ska köpa skor under en vintersäsong så kommer du behöva en modell som tål vinterväglag. Dessutom så hade jag föredragit en mer ”vanlig” modell då de ofta har en lite skönare löpkänsla. Om väglaget är bra, utan sö och halka, så är det skönt att kunna springa i en lite smidigare sko än de som är anpassade efter mer odrägligt väder.

Om du istället ska köpa skor under vårsäsongen så skulle jag ha valt en med bra dämpning för de lite längre passen eller dina vanliga distanspass och en modell som är något nättare och som du kan använda för dina kortare och snabbare pass.

Hoppas att du fick lite hjälp på vägen och stort lycka till i din jakt på den perfekta löpskon!

Så väljer du rätt sko för ditt löpsteg
Josefine Swärm har en universitetsutbildning inom Idrottsvetenskap och lång erfarenhet av löpning och löprelaterad kunskap med bl.a. en butikschefsbakgrund inom löpspecialistföretaget Löplabbet. Följ henne på bloggen ”MED PASSION FÖR LÖPNING” och på instagram @josefineswarm för daglig pepp och löparinspiration.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.