Sänk kraven och kom i gång (träning behöver inte vara så svårt!)

Det kan kännas både jobbigt och nästan lite obehagligt att börja träna som nybörjare eller efter ett längre träningsuppehåll. Pulsen rusar och flåset är inte det bästa. Obehaget kan göra att många drar sig för att träna igen eller avfärdar träning som att det inte är någonting för dem. Men vad man ska veta är att kondition och styrka är en färskvara och ju mer regelbundet du tränar den är desto större bli hälsoeffekterna. Foto. Shutterstock

”Sänk kraven och kom i gång”. Kanske har du hört det förut? Faktum är att träning behöver inte vara så svårt! Du måste inte få blodsmak i munnen, springa en ”iron man” eller anmäla dig till nästkommande triathlon för att börja träna. Träning kan ju vara dans, korpenfotboll eller powerwalks. Det viktigaste är ju att du hittar en träningsform som du gillar och tycker är rolig! 
Text. Caroline W. Söderblom Foto. Shutterstock

Sänk kraven och kom i gång (träning behöver inte vara så svårt!)

När du hittar en aktivitet som du tycker är kul kommer träningen blir mer hållbar och kontinuerlig över tid. Försök bara att komma upp i puls under den fysiska aktiviteten – för det är då som alla fantastiska hälsofördelar verkligen kickar igång!

Kondition är en färskvara

Det kan kännas både jobbigt och nästan lite obehagligt att börja träna som nybörjare eller efter ett längre träningsuppehåll. Pulsen rusar och flåset är inte det bästa. Obehaget kan göra att många drar sig för att träna igen eller avfärdar träning som att det inte är någonting för dem. Men vad man ska veta är att kondition och styrka är en färskvara och ju mer regelbundet du tränar den är desto större bli hälsoeffekterna. Samtidigt händer det massor med positiva saker i kroppen direkt när du börjar träna – och ännu mer de kommande veckorna om du biter ihop och fortsätter att hålla igång. Så håll ut och fortsätt att träna och vardagsmotionera!

Läs även Klara färdiga gå! Första steget till motivation är att röra på fötterna

Vad händer i kroppen när du tränar?

Energiförbrukningen och förmågan att förbränna fett ökar väldigt snabbt när man börjar träna. Efter bara ungefär 4-6 veckors regelbunden träning kan din maximala fettförbränning öka med cirka 30-40 procent. Det gör det betydligt enklare att t.ex. tappa i vikt för den som vill det.

Dina blodsfettsvärden förbättras direkt efter ett avslutat träningspass.
Även blodsockret sänks och stabiliseras direkt efter träning.

Ditt blodtryck sjunker till under det normala vid vila, vilket är bra eftersom hjärta och kärl då får avlastning mellan varven.

Musklerna stärks. Andelen mer uthålliga muskelfibrer i kroppen ökar efter bara någon veckas träning. På sikt ökar antalet kapillärer i musklerna vilket gör att de får mer syre snabbare. När musklerna blir bättre på att ta upp syre blir också andningen lättare eftersom du inte behöver få i dig lika mycket syre för att tillgodose dem. Bra va?
Effekter på lite längre sikt av regelbunden träning
Ditt hjärta blir starkare! Redan efter ett par månaders intensiv träning blir slagvolymen, det vill säga mängden blod som pumpas runt av varje hjärtslag, större. Dessutom sjunker både vilopuls och maxpuls.

Stresståligheten ökar också, eftersom du håller stresshormonet kortisol bättre i shack. Och det är ju inte fel… De flesta brukar dessutom sova riktigt gott efter ett träningspass (men inte för sent på kvällen bara)

Dina blodkärl vidgas vilket minskar risken för blodproppar, åderförkalkning m.m.
Även på lite längre sikt blir såklart sömnen mycket bättre.
Dessutom blir ditt allmänna tillstånd, välmåendet, oftast betydlig bättre. Du känner dig starkare, får mer energi och mår bättre helt enkelt!

 

Ta gärna del av vårt initiativ #PINNAPÅ om du vill hitta inspiration att komma igång och hitta träningsglädjen igen. Träning behöver som sagt inte vara så svårt. All träning är bättre än ingen:)

Du kanske även gillar  Mårten Nylén gästar Framgångspodden: ” Så skapar du ett framgångsrikt mindset”

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.