Sätt ihop ditt eget ”bootcamp-pass”

"Mitt bästa träningstips är att ha kul! " Foto: The North Face, Jung PR.

Att sätta ihop ditt eget bootcamp-pass behöver inte vara komplicerat, tvärtom är det både rolig och bra träning! Använd mitt enkla upplägg med övningar som fungerar lika bra med vikter på gymmet, som hemma med egen kroppsvikt. Välj en övning från varje kategori, dvs en övning för överkropp, en för underkropp, en för core och en pulshöjare. Utför 10-20 repetioner av varje övning, så många varv som möjligt under 5 minuter. Vila 2 minuter och upprepa sedan 1-2 gånger innan du byter övningar. Fyll gärna på min lista med övningar genom att kommentera förslag, så uppdaterar jag listan!

Sätt ihop ditt eget "bootcamp-pass"
Foto: The North Face, Jung PR.

Läs även Kom igång med träning hemma

Övningar för överkropp. Välj mellan: 

Breda armhävningar

Smala armhävningar

Dips mot bänk

Liggande rygglyft

Rodd med motståndsband

Axelpress med motståndsband

Sätt ihop ditt eget "bootcamp-pass"
Foto: The North Face, Jung PR.

Läs även Tänk långsiktigt med förebyggande träning

Övningar för underkropp. Välj mellan: 

Knäböj

Enbensknäböj

Utfallssteg

Höftlyft

Knäböjshopp

Utfallshopp

Övningar för bålen. Välj mellan:

Plankan

Vandrande plankan

Sidoplankan

Situps

Cykelsitups

Liggande benlyft

Pulshöjare

Burpees

Sprinta mellan 2 punkter

Mountainclimbers

Höga knän

Jumping jacks

Skridskohopp

Sätt ihop ditt eget "bootcamp-pass"
Foto: The North Face, Jung PR.

Exempel på ett ihopsatt pass: 

10 armhävningar

20 knäböj

10 vandrande plankan

10 burpees

Utför så många varv som möjligt på 5 min, vila 2 minuter, upprepa. Byt övningar: Rodd med motståndsband 20 utfall 20 cykelsitups 50 m sprint Utför så många varv som möjligt på 5 min, vila 2 minuter, upprepa. Dra ihop vänner, bekanta och familj och kör ett pass i trädgården, eller släpa med kollegorna ut på lunchen och använd omgivningen som ert gym. Mitt allra bästa träningstips är att ha kul. Lycka till! // Alexandra

Sätt ihop ditt eget "bootcamp-pass"
Alexandra Öhrlund:Personlig tränare, receptkreatör och bloggare:Passionerad PT och hungrig matkonstnär med norrländska rötter som studerar till yogalärare, tränar thaiboxning och reser så mycket som möjligt. Välkommen till en blogg med din och min hälsa i fokus! Här unnar vi oss bra mat, skämmer bort våra kroppar med rörelse och strävar efter att att må bra – på riktigt. Följ Alexandra på bloggen Med fokus på hälsa. Foto: Sandra Birgersdotter

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here