Seedningslopp – ditt bästa träningspass innan Vasaloppet?

Häng med Caroline W Söderblom på uppladdningen inför Tjejvasan!

Har du möjlighet att åka något extra lopp innan ditt Vasalopp – gör det! Det är det absolut bästa träningspasset för en Vasaloppsåkare, och gör att du får stå i ett bättre startled på själva Vasaloppet. Ett seedningslopp är ett långlopp på minst 40 km i klassisk stil som godkänts som seedningsgrundande för Vasaloppet (minst 15 km gäller för Tjejvasan). Sedan 2012 fungerar även rullskidtävlingen Alliansloppet som seedningsgrundande för Vasaloppet.
Text och foto. Caroline W Söderblom

Seedningslopp – ditt bästa träningspass innan Vasaloppet?

Seedningslopp – ditt bästa träningspass innan Vasaloppet?
Foto. Pixabay.com

7 fördelar med ett seedningslopp:

1. Du lär dig hur din kropp fungerar på tävling

2. Du lär dig hur du ska äta och dricka före, under och efter loppet

3. Du lär dig hur du ska klä dig inför ett lopp

4. Du lär dig (kanske) att hantera nervositeten inför ett lopp

5. Du lär dig hur du hur ska tävlingsvalla dina skidor
6. Du lär dig hur det är att starta med flera hundra andra skidåkare
7. Du lär dig att åka i klungor

En snörik skidsäsong finns det långlopp nästan varje helg från början av januari till slutet av februari runtom i hela Sverige. Nedan en länk till kommande seedningslopp

vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet/seedning/seedningslopp/

Och behöver du kolla var närmsta spår finns, eller hur underläget verkar finns all information du behöver här: skidspar.se

För fler längdtips, kolla tidigare inlägg kring längdträning och teknik [här]

Träningstips!

– Stakmaskinen – din bästa vän!

Den absolut bästa formen av träning inför loppet är den du får i samband med stakning. Staka kan du dock göra utan snö – antingen på rullskidor eller på gymmet, i stakmaskinen. Där har jag själv tillbringat rätt mycket tid de senaste månaderna då snötillgången i Stockholm varit sisådär. Och som sagt, att bygga en stark bål är otroligt viktigt för att minska risken för överbelastningsskador – men se till att jobba med just bålen och inte bara armarna. Tydligt i bilden nedan vad som är rätt!

Seedningslopp – ditt bästa träningspass innan Vasaloppet?
Bygg bålstyrka i stakmaskinen!

Lycka till, vi ses i spåret. Eller på instagram! @pt_pepp

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here