Stark bål: 3 effektiva magövningar med Charlotte Beijer

Det är viktigt att ha en stark bål i vardagen. Här visar Charlotte Beijer 3 effektiva magövningar som du kan testa. Lycka till!

Att ha en stark bål underlättar i nästan alla sporter och även i ens vardag. Bålen, det vill säga muskelkorsetten runt midjan, hjälper till att avlasta andra muskler i andra övningar som när man kastar något, slår något eller gör en armhävning eller står i en planka till exempel. Tänk på det nästa gång du joggar eller lyfter en flyttkartong. Här visar Charlotte Beijer 3 effektiva magövningar som du kan lägga in i ditt nästa träningspass!

Stark bål med Charlotte Beijer 

Innan du startar, tänk på tekniken och göra magövningarna långsamt. Ha inte bråttom under din magträning. Att man håller andan när man tränar är ett vanligt misstag, vilket gör att du tappar styrka. Så tänk på att andas ut när du kontraherar (drar samman) magmusklerna och andas ut när du drar ut musklerna. I instruktionsvideon kan du se samtliga 3 övningar i följd. Lycka till!

Magövning 1

Gör så här: Ligg på rygg och spänn hela kroppen. Se till att fötterna och armarna inte nuddar golvet och att magen är riktigt spänd. Rulla ett varv och gör en valfri crunch/sit-up.

Stark bål: 3 effektiva magövningar med Charlotte Beijer

Magövning 2

Gör så här: Ligg på rygg och ha dina knän i ca 90 grader. Se om det går att ha dina knän precis över höften eller till och med lite längre fram för att redan där börja aktivera din core. Gör sedan en sit up och försök nudda dina anklar och sedan ner igen med en tight core. Här är det noga med att ländryggen är i golvet under hela rörelsen. Om det är svårt att pressa ner ländryggen, och du får en svank- dra då in dina knän närmare dig. Det här är en killerövning då du aldrig får någon vila, precis som övning 1.

Läs mer 4 paus-övningar för en starkare arbetsdag

Stark bål: 3 effektiva magövningar med Charlotte Beijer

Magövning 3

Gör så här: Ligg på rygg med ett gummiband mellan din rygg och golvet. Benen har du rakt upp mot taket. Gör en sit up mot tårna samtidigt som du drar med gummibandet upp för att få ett tyngre motstånd. Se även till att du har ett gummiband som passar dig beroende på hur tungt motstånd du vill ha.

Stark bål: 3 effektiva magövningar med Charlotte Beijer

Du kanske även gillar Charlotte Beijers 4 bästa tips – därför är det bättre att träna tillsammans

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.