Top 10 träningstrender 2018

Högintensiv träning i grupp är det som gäller för 2018 om vi ska ta trendspanarna på orden. Inte så konstigt med andra ord att träningsresor har blivit så populärt. Foto. Björn Lans (@balansfoto) Springtime Travel

Foto. Björn Lans

Återkommande för varje år är att American College of Sports Medicine (ACSM) gör en undersökning om kommande års träningstrender och nu är rapporten för 2018 rankad och klar.

Högintensiv träning, så kallat HIIT toppar årets lista, hack i häl av gruppträning. Att den vanliga gruppträningen har klättrat upp på listan, är den allra största förändringen jämfört med föregående år då den hamnade på plats 6. Det står nu klart att det här med gemenskap och träna i större grupper, har blivit en allt viktigare morot för att orka hålla i träningsrutinerna året om. Visst kan en digital tränings-app vara en effektiv förlängd arm och en bra genväg i vissa fall, men jag är övertygad om att vi behöver det mänskliga mötet för att må bra – både inom vården och i träningsvärlden. Och även i livet i stort. Det är så många värdefulla parametrar i kommunikationen mellan människor som vi missar i mobiltelefonen.

Att kroppsviktsträning är poppis är ingen nyhet. Kombon av att att få träningen gjord på så kort tid som möjligt och att slippa vara beroende av ett gym om du reser i jobbet är oslagbar! Eller om du vill stanna hemma och träna, digitalt. Och på 7:e plats, som motvikt till fart och fläkt, vill vi återhämta oss med Yoga, andning och inre fokus.

Under de senaste 12 åren har ACSM genomfört efterforskningar för att ta reda på det nästkommande årets stora träningstrend. Uppemot 4000 träningsexperter över hela världen har involverats i undersökningen och har fått ranka vilka träningsformer och koncept som de tror kommer vara mest populära. Vi tycker att man inte ska se så mycket till trenderna utan utgå från sin egen livsfas, behov och individuella utgångspunkt. Vad tror du kommer vara mest populärt nästa år?

Topp 10 träningstrender 2018

1. Högintensiv intervallträning(HIIT)

2. Gruppträning i stora grupper

3. Bärbar teknik (aktivitetsmätare, smarta klockor)

4. Träning med kroppen som motstånd

5. Styrketräning

6. Utbildad och erfaren gympersonal

7. Yoga

8. Personlig träning

9. Träningsprogram för seniorer

10. Funktionell träning

Ta del av hela undersökningen HÄR 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here