Träna flåset inomhus

Här visar vår bloggare Martina hur du enkelt kan träna flåset inomhus dagar du inte kommer i väg.

Träna flåset inomhus, går det? Javisst! Muskler byggs upp genom en varierad träning, och det är ingen slump att samma regel gäller även om du vill bygga upp en bättre kondition. Har du inte tid att komma iväg till löpbandet på gymmet, ingen motivation att kasta dig ut i löparspåret eller bara vill planera in lite cardio efter styrkepasset så kan du enkelt slänga in den här övningen för att få upp flåset.
Text och foto. Martina Rehn

Träna flåset inomhus

Övrning: Bergsklättraren med miniband

Träna flåset inomhus

Intervall: 30 sekunder träning och 10 sekunder vila. Repetera intervallerna 4 gånger i följd och vila sedan i 1,5 minut. Upprepa samma intervallträning 2 gånger.

Gör så här:

Tänk på att försöka hålla magen och bålen stabil och kontrollerad under övningen. Tryck ifrån med det arbetande benet och kom upp på tå för att få kraft i hela rörelsen, känn hur både benen och magen jobbar. Övningen ska genomföras med hög intensitet och påminner om hur kroppen jobbar när du springer i en uppförsbacke.

Läs även Miniband – för smart och effektiv träning var du än är 

Variera övningen:

Du kan enkelt variera övningen genom att ändra höjd på avsatsen du håller dina händer på. Övningen blir tyngre när du flyttar dina händer närmare marken (som i en armhävningsposition till exempel). Du kan även byta ut stolen mot en släde med vikter och trycka iväg släden framför dig, eller enkelt testa olika motstånd på minibanden för mer/mindre motstånd i rörelsen. Lycka till! / Martina

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.