Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Bättre med 7 minuters träning än ingen träning alls. Här visar Marie Emre 3 effektiva övningar utan redskap som du enkelt kan göra hemma, dagar när du har mindre tid. Foto: Josefin Stein

Text. Marie Emre Foto:Privat

Ibland blir dagarna inte riktigt som man har planerat och för att försöka spara in på tid, kan den enklaste utvägen bli, tyvärr, att stryka träningen ur kalendern. Dock är det kanske just då du behöver röra på kroppen som allra mest, så varför inte bara investera 7 minuter av dagen och skapa dig själv lite extra energi och fokus.

Allt som behövs för att jobba igenom hela kroppen, utan redskap och kanske begränsat med utrymme och tid är en kropp, 3 övningar och en timer.

Se till att alltid värma upp kroppen lite innan du sätter igång.
Sätt timern på 3 min och jobba så många varv du hinner. 15 repetitioner av varje övning.
Därefter vilar du 30 sek och gör samma sak igen.

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

1. Knäböj med kick 

Du tränar: Stora sätesmuskeln och framsida lår
Tänk på att: Knäna ska INTE falla ihop inåt

Gör så här: Placera fötterna höftbrett isär.
Brösta upp dig och håll huvudet i en neutral position.
Fäll höften bakåt och böj knäna som att du ska sätta dig på en stol,
På vägen upp kickar du ut foten rakt framför dig.

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

 

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Läs även Kom igång med träning hemma

2. Breda armhävningar på knä

Notis. Gör övningen gärna på tå, förutsatt att du känner att du orkar hålla en god teknik genom hela övningen. Märker du att du tappar tekniken, även på knä, bör du börja med att göra armhävningar mot en vägg.

Du tränar: Hela bröstmuskelaturen och även mage, axlar, baksida överarm och övre delen av ryggen aktiveras.
Tänk på att: Håll kroppen rak och bålen spänd så att ryggen inte hamnar i svank.

Gör så här: Placera händerna lite bredare än axelbrett.
Böj armarna långsamt tills bröstkorgen nuddar golvet.
Vänd övningen och sträck på armarna upp till utgångsläget.

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

3. Halv Burpee 

Du tränar: Hela kroppen
Tänk på att: Spänna bålen genom hela övningen

Gör så här: Börja ståendes i en jägarvila och sätt ner händerna i golvet
Hoppa ut så du hamnar i en planka.
Hoppa därefter tillbaka med fötterna in mot händerna, landa mjukt
och upp i jägarvila igen.

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Träna hela kroppen på bara 7 minuter

Träna hela kroppen på bara 7 minuter
Marie Emre driver företaget THE WORKOUT PLAN, träning och hållbar helhetshälsa som riktar sig till kvinnor i alla åldrar, från nybörjare till dig som är lite mer träningsvan. Träningen passar alla, oavsett nivå, men speciellt bra för dig som är ny eller kanske haft ett längre uppehåll då grupperna hålls små och ett maxantal på 12 personer. Detta är då Marie vill att alla ska känna sig sedda, trygga, bekväma och att vi kan hålla en härlig gruppkänsla och peppa varandra. Träningsformen är cirkelträning och det betyder att vi går igenom hela kroppen i form av olika stationer med redskap och/eller kroppsvikt, och därav kan alla hålla sin egen nivå och sitt eget tempo. Foto: Josefin Stein

Tack till Abilica hemträningsredskap och Studio Levels, Kungsholmsgatan 17, Stockholm.

Läs även Tidscoachen tipsar. Så hittar du tid till träning: ”Boka in träningen som ett viktigt möte i kalendern

Träna hela kroppen på bara 7 minuter
”Träning tar tid men det ger även tid tillbaka. Den energi du får av att träna kan du sedan använda för att slutföra och nå dina deadlines i tid. ” Tipsar tidscoachen Dorotea Pettersson. foto: Ann Sigvardsson

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.