Träning efter 40 – så ska du tänka

Lite träning varje dag, ger stora resultat. Efter 40 blir träningen ännu viktigare, för att du ska hålla länge. Tänk långsiktigt, hållbart och återhämtning. Foto. Daniel Homar Löfstedt

Text. Shrin Djavidi

En ålder är ju bara en siffra. Eller hur? Så vare sig du är 25 eller 45 ligger regelbunden träning högt upp på prio listan av veckans aktiviteter. Eller det borde göra det i alla fall. Tillsammans med bra mat, goda relationer, ett jobb som du trivs med, härliga vänner och en massa annat. Det är då som det blir som allra bäst. Men det är inte alltid lika lätt i praktiken. Men om vi bara håller oss till träning, så kan vi förändra lite bra saker här och lite där, som sakta leder till en sundare och mer aktiv livsstil. Hälsa handlar om att göra smarta val, varje dag.

Träning efter 40 – så ska du tänka
Styrka, Kondition och Yoga. De tre viktigaste delarna inom träning, tycker Shirin, för att det ska bli sunt och hållbart. Foto: Daniel Homar Löfstedt

Att befinna sig mitt i livet har helt andra åtaganden än när vi är 25, och det speglar ju allt vi gör, inte minst träningen. Runt 40 kanske vi har barn, två bilar i hushållet, ett hus, ett eller flera lån, vi är mitt i karriären, ställer rätt höga krav på oss själva för att hinna med allt, stressar som mest och återhämtar oss som minst. Kanske någon känner igen sig? Och åter till orden medvetenhet och långsiktighet som börjar bli allt viktigare ord. Kanske fem träningspass, på gymmet, i veckan inte blir hållbart längre. Inte just nu. Lägg då hellre in lite kortare pass som du kan utföra varje eller varannan dag, som du dessutom kan göra hemma.

Träning efter 40 – så ska du tänka
Vi behöver träna tufft för att det ska hända något, men efter 40 behöver du ännu mer återhämtning och planera mer medvetet. Foto: Privat

När vi är yngre kan vi köra på som tusan med det mesta, utan att varken direkt behöva tänka på någon återhämtning eller närmare eftertanke, även om det alltid är viktigt såklart. Vi kan pressa våra kroppar rätt ordentligt, både fysiskt och mentalt. Det kan vi göra när vi passerar 40 också, men kanske att vi då behöver lägga in en större medvetenhet i träningen. Och återhämtning. Men för den sakens skull inte köra mesigare träning. För vi behöver träna rätt tufft för att det ska ”hända” något. Både med konditionen, styrka och rörligheten. Samt den mentala biten som också behöver ta stor plats. Det är dags att börja tänka mer långsiktigt. Kroppen ska hålla länge och en quickfix är sällan att rekommendera. Det måste bli hållbart. En medveten livsstil helt enkelt.

Det är balansen mellan att träna regelbundet, samt att återhämta sig som ger bra resultat. Och ännu roligare blir träningen om den är varierad och lekfull. Träning för dig som är 40 plus kan summeras i att du behöver utmana kroppen varje dag. Ta hand om både utsidan och insidan.

Träning efter 40 – så ska du tänka
Träningsprofilen Shirin Djavidi hittade livskvalitén och lugnet på Mallis. Foto: Andreas Lundberg

Namn. Shirin Djavidi

Ålder. 45

Familj. Maken Jonas, döttrarna Luna och Stella och hunden Dino

Gör. Yogainstruktör och personlig tränare. Frilansande journalist.

Aktuell med. SKT Träning, ett träningskoncept online. SKY står för Styrka, Kondition och Yoga. De tre viktigaste delarna inom träning, tycker Shirin, för att det ska bli sunt och hållbart.

Hemsida. Skytrainingbyshirin.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here