Träningstips: Så enkelt når du ditt träningsmål!

För att komma igång, eller behålla en ny rutin, finns flera olika knep. När du vet vad ditt mål är så är det dags att planera, och oavsett vad målbilden är så är det viktigt att tänka på att träningsvolymen behöver matcha din målsättning. Det innebär att du kan nå ditt mål på olika sätt beroende på hur din tidsram ser ut, alltså hur lång tid du behöver för att nå önskat resultat. Du behöver också räkna med hur mycket tid du kan lägga ned på din träning, och vad som är hållbart för dig inom den tidsramen.

Exempel 1

Tränar du exempelvis 2 gånger i veckan så kommer du förmodligen inte se några jätteresultat efter de första 4 veckorna. Men kan du hålla samma träningsvolym under 8 veckor så kommer du börja se och känna resultat. Då har även den nya träningsrutinen hunnit bli en naturlig del i din vardag, och chanserna är stora att du håller kvar i rutinen. Slutsatsen av upplägget blir att du förmodligen inte behöver göra en dramatisk livsstilsförändring, men du når ändå ditt mål under tid. Du blir också mer benägen att hålla kvar i rutinen eftersom du inte behövt reflekterat kring förändringen. Plötsligt finns den bara där.

“Dina uppsatta mål behöver vara rimliga och uppnåbara för dig. Utgå alltid från dig själv och jämför dig bara med dig själv”

Exempel 2

Väljer du istället att träna 5 dagar i veckan så innebär inte det att du får tre gånger snabbare resultat än ovanstående exempel. Din kropp kommer snabbare vänja sig vid den nya aktiviteten, anpassa sig och utvecklas, men det innebära också att fler faktorer kommer påverkas i din vardag. Träningen behöver fortfarande vara konsekvent under veckorna för att ge resultat, och faktorer som sömn och vila behöver förmodligen prioriteras mer än tidigare. Det innebär egentligen bara ett större engagemang tills det blir en rutin, vilket ofta innebär att andra saker behöver väljas bort för att ge den nya rutinen plats. Upplägget blir är alltså ingen genväg, men det innebär att resultatet över ett år förmodligen kommer vara större än exempel 1.

Bildkälla: Meghan Holmes/unsplash

Ett mål behöver inte alltid vara tidsbegränsat, men det är ofta en fördel att ha mätbara milstolpar under träningsperioden. Vi gillar siffror helt enkelt, och det är ett smidigt redskap för att se att den nya rutinen ger resultat. Är ditt mål att springa snabbare? Klocka din tid på 5 km på första dagen och mät den sedan en gång i veckan. Skriv ned resultatet eller spara den i app så du kan se din utvecklingskurva under tid. Kom också ihåg att dina uppsatta mål behöver vara rimliga och uppnåbara för dig. Utgå alltid från dig själv och jämför dig bara med dig själv.

Du kan enkelt hitta information och exempel på hjälpverktyg genom internet – men kom också ihåg att vara källkritisk och ifrågasätta texten du läser. Ett annat alternativ är att kontakta en Licensierad personlig tränare, eller prata med personalen på ditt gym för tips och råd.

Martina Rehn Lic. Personlig Tränare och träningsredaktör på I Am Ready

Ni hittar mig även på Instagram martinanatalie för fler träningstips!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.