Trappträning – toppen som variation i utomhusträningen

Ta utomhusträningen till nästa nivå med Caroline och trappträning!

Trappträning är toppen som variation i utomhusträningen. Trappor finns överallt i city och är otroligt bra att ta vara på i utomhusträningen, oavsett om man integrerar dem i löprundan eller kör hela träningspasset i trappan. Fördelarna med den här träningsformen är många och jag vill försöka inspirera fler till att tänka utanför boxen (eller ”utanför gymmet” kanske?) och göra träningen så enkel och tillgänglig som möjligt!
Text. Caroline W Söderblom Foto Meivision.se

Trappträning – toppen som variation i utomhusträningen

Varför är det så effektivt med trappträning?

Det finns många skäl till att trappträning är bra: 

Variationen. Lätt att variera med olika övningar.
Nivåanpassa. Lätt att hitta din nivå, du kan pusha mer eller mindre och styra själv.
Du kan även variera både styrkeövningar och mer pulshöjande övningar på roliga vis.
Koordination och balans. Må bra. Utomhusträning är positivt och uppfriskande för alla – speciellt om man jobbar inomhus på dagarna. Fyll på med solljus och D-vitamin.
Spara pengar. Trappträning kostar ingenting!
Träna balans och koordination. Trappor har även en extra bonus då du tränar hjärnan och koordinationen när du spurtar uppför och därmed får både balans och de mindre musklerna i fötterna jobba för att se till att landa säkert.

Läs mer Helkroppspass med en parkbänk som utomhusgym

Tips på trappträningpass

Det finns såklart många sätt att träna i trappor, här får du några förslag!

Gör så här: Värm upp i 5 minuter så du aktiverar alla kroppsdelar. Gå upp för trappan, svinga med armarna, går några mjuka knäböj, stretcha lite.

3 svettiga och roliga varv med trappövningar

2-stegsspurt uppför trappan. Nudda bara varannat steg.
Push-ups/armhävningar mot trappstegen.
Höga knälyft uppför trappan. Lyft det främre benets knä uppåt innan du följer efter med nästa.
Dips. Vänd dig om och kör tricepsdips mot trappan.
Björnkrypning. Du kryper helt enkelt på alla fyra uppför trappan. Tänk att du måste ligga lågt med kroppen och inte puta upp med rumpan.
Hoppa på 1 ben uppför trappan. Byt ben var 6:e /8:e trappsteg!
Spring uppför trappan – varje trappsteg. Sidkryp sedan nedför trappan. Ställ dig i stående plankposition och kliv ned med höger arm och ben först, ett trappsteg i taget. Byt sida nästa varv!
Utfallssteg med bakre benet på ett trappsteg.

Slutligen. Trappträning går att variera i all evighet och byt gärna ut en eller ett par övningar och hitta dina favoriter. Varva gärna styrkeövningar med mer pulshöjande övningar uppför trappan. Man kan t.ex. ”bara” hoppa upp och ned på ett trappsteg eller ”springa” upp och ned. Mycket effektivt!

Kör hårt och lycka till!

Läs även om fördelarna med utomhusträning (därför är det så bra!)

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.