Variation i träningen – en av huvudnycklarna till resultat

Josefine Swärm och Asics Frontrunner-kollegan Emina Saksi försöker variera träningen så mycket som möjligt för mer motivation och bättre resultat. Foto: Privat

Är du en av dem som löptränar regelbundet, men som inte upplever framsteg i din löpning? Eller är du en av dem som precis har kommit igång, men som inte riktigt upplever löpningen så stimulerande och rolig som du hade hoppats på? Oavsett vilken som är din situation så ger en varierad träning mental och fysisk stimulans som i sin tur leder till en progression och därmed bättre träningsresultat.

För att bli en bättre löpare behövs en variation i träningen där olika funktioner i kroppen ”triggas” igång. Jag vet också själv, efter många år som löpare, att man behöver stimulans både mentalt och fysiskt för att tycka att träningen är rolig. Om man springer samma sträcka varje gång så finns en stor risk att man tröttnar och känner tristess istället för glädje till löpningen.

Så, hur kan du då variera löpningen?

– Spring olika distanser och tempon

Ett vanligt misstag är att man alltför ofta springer samma runda i i ett och samma tempo. Se till att variera mellan olika distanser och komplettera ditt bekvämlighetstempo med andra farter. Satsa på att få in ett lite längre pass i veckan, som komplement till dina andra pass, och som ska gå riktigt långsamt. Hur långt detta pass ska vara beror helt på din nuvarande löpform och löperfarenhet. Satsa också på att springa olika typer av intervaller, både korta och långa. Vilken typ av intervaller du ska satsa på beror också på din nuvarande löpform och tidigare erfarenhet av löpning. Det finns en uppsjö av olika intervallformer, som kräver en hel artikel i sig.

Variation i träningen - en av huvudnycklarna till resultat
Variera distans och tempo. Foto: Privat

– Spring i olika miljöer

Det här tipset handlar mest om att löpningen ska bli så lustfylld som möjligt. Att springa i olika miljöer gynnar ofta löpsuget vilket bidrar till att löpningen blir mer långsiktig. Nu under höst- och vinterhalvåret så kan ju löpning inomhus komplettera övrig löpträning och här passar intervaller på löpband ypperligt. Om du gillar att springa ute året om så är det ju underbart att springa ute dagar då snön ligger på backen. Detta ger en helt annan känsla i löpningen och kan upplevas som stimulerande och härligt. Se bara till att ha utrustningen som krävs i forma av kläder och skor som tål kyla, väta och halka.

Läs även lopcoachen-tipsar-tank-langsiktigt-med-forebyggande-traning

– Spring på olika underlag

Att springa på olika underlag är viktigt då kroppen tvingas jobba varierat beroende på om den springer på platt och hårt underlag eller om den får springa på mjukare underlag i mer kuperad terräng. Dessutom så förebygger du förslitningsskador genom att variera underlag. Om du springer alla dina pass på hård asfalt så finns risken att du drar på dig förslitningsskador. Om du däremot lägger in pass då du springer på mjukare underlag så minskar du risken för detta. Dessutom så blir ju träningen betydligt roligare i och med variationen.

– Byt ut löppassen mot annan träning

Jag kan tycka att det i perioder kan kännas väldigt lockande att lägga in annan typ av träning i kalendern än löpning, framförallt under hösten och vintern. Här kan det handla om spinning, styrketräning, simning, crossfit, tennis… ja, egentligen vad som helst som du tycker är kul. Vi behöver mata hjärnan och kroppen med mer må-bra-pass och om det ibland innebär annan träning än löpning så är det mer än bra.

Läs även Josefines blogg: Med passion för löpning

Variation i träningen - en av huvudnycklarna till resultat
Byt ut löppassen mot annan träning ibland. Här med kollegorna på Asics Frontrunners.

Så se till att variera din träning för att få bättre träningsresultat och för att bli rustad inför kommande löp/tävlingssäsong! // Josefine Swärm, löpcoach

 

Variation i träningen - en av huvudnycklarna till resultat
Josefine Swärm har en universitetsutbildning inom Idrottsvetenskap och lång erfarenhet av löpning och utöver projektledare på reklambyrå, jobbar hon som löpcoach och löparinspiratör i olika sammanhang. Följ Josefine för daglig inspiration på bloggen och på instagram @josefineswarm

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.