Livsstil Motivation Träning

Utomhusträning del 4 – Träna med gummiband

Det finns otroligt många fördelar med just utomhusträning och dessa har jag skrivit om tidigare [här]!

Dessutom kan man nyttja naturen i form av både bänkar och trappor vilket gör träningen otroligt lättillgänglig. Idag ger jag tips kring att träna utomhus med gummiband – och visst, du behöver då investera i ett sådant – men det finns för ett par hundringar i alla stora sportbutiker. Och det är väl investerade pengar!

Att träna styrka i armar och rygg är viktigt för både hållning och ork i vardagen. Med åldern sjunker vi nästan per automatik framåt, vilket dels beror på att ryggens diskar sjunker ihop, dels på att ryggmusklerna försvagas. Genom styrketräning hjälper vi kroppen att bibehålla en stark och bra hållning och dessutom minska risken för smärta i rygg och nacke. Passet jag tipsar om nedan är bra för just rygg, armar och axlar. Kör hårt:)

Fördelar med gummiband: 

  • Litet och lätt – går att ta med överallt! 
  • Enkla att använda och kan varieras på många olika sätt.
  • Inte speciellt dyra, mycket bra investering. 
  • Finns med olika motstånd – lätt/medium/hård – så funkar både för den som inte tränat så mycket likväl för den vältränade. 
  • Finns med handtag, som stora ringar/öglor, mindre varianter att sätta runt anklar/lår osv. Stort utbud av gummiband helt enkelt!

Utomhusträning: Pass med GB

Här följer ett program med sex olika övningar. Du ska göra dem två åt gången, det vill säga parvis. Gör 10 repetitioner av varje övning. Upprepa 2–3 varv.

Tänk på att du kan justera övningarnas motstånd utifrån hur du håller gummibandet. Till exempel blir en övning tyngre om du väljer att stå med bägge fötterna på bandet i stället för ett. Ett band som är rejält spänt från början är tyngre att jobba med, jämfört med ett lite ”lösare”. Dock ska du aldrig släppa på spänningen helt.

  • Ryggrodd (stående)

Ryggrodd – utomhusträning med gummiband

 

  • Axellyft åt sidan

  • Bicepscurl

  • Stående tricepspress

  • Knäsittande axelpress

  • Pull aparts (raka armar, dra gummibandet isär genom att knipa ihop skulderbladen – se nedan!)

Tänk på att bandet ska vara lite spänt hela tiden, så att det inte hänger och slackar ens i ”viloläget” helt. Utgå från en bra grundposition med ett buktryck / lätt anspänning i magen under alla övningar. Tänk på att göra övningarna lugnt och kontrollerat – det ger mer effekt än att hasta igenom dem för snabbt. Lycka till! 

 

Foto (huvudbild): Meivisions

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Flexibel träning - när det inte bli som man har tänkt! - I am ready
    20 april, 2018 at 08:33

    […] med GB (Kolla här för tips på utförande). […]

  • Leave a Reply