Monthly Archives

oktober 2018

Hälsa Livsstil Mat

Höstboost & kostomställning – Uppdatering dag 4.

I söndags startade kostomställningen och den höstboost jag tidigare bloggat om att jag kommer att genomföra under 21 dagar. För mig är det ett sätt att få mer inspiration till att laga och äta ren och läkande mat, men såklart även ett utmärkt tillfälle att ge mig själv en riktigt hälsosam skjuts i rätt riktning. Jag behöver, liksom alla andra, bli påmind och inspirerad, hitta fler hälsosamma vanor och testa nya recept.

Vad handlar denna höstboost och kostomställning om?

Under 21 dagar äter jag ren och läkande mat enligt ett program signerat Nilla’s kitchen. Det innebär att jag tar bort allt socker, alkohol, mejeriprodukter samt vete och gluten. Detta är en hormonbalanserande och antiinflammatorisk kost som kroppen och tarmarna mår mycket bra av. För min egen del är det enskilt viktigaste delen att utesluta socker. Inte för att jag äter kopiösa mängder godis, men jag får ändå i mig socker i olika former – mörk choklad, vin osv.

 

Höstboost dag 4

Så, hur har det gått och hur känns det?

Första dagen kändes faktiskt ingenting egentligen. Tror kanske inte kroppen riktigt hann märka och känna att jag påbörjat en förändring och omställning. Men dag 2 var jag lite mer påverkad. Jag kände mig lite trött och orkeslös hela dagen, nästan lite låg. Dag 3 – igår – kände jag mig något piggare men hade lätt huvudvärk nästan hela dagen. Fascinerande ändå hur tydligt utrensningen i kroppen kan kännas även fysiskt! Idag har jag känt mig betydligt piggare överlag, framförallt känns det tydligt efter lunch, från eftermiddagen och framåt.

Tror återigen att det handlar det mest om sockret och kanske lite av de snabba kolhydraterna som jag tagit bort. Oavsett vad så känns det väldigt bra och helt rätt att ge sig själv denna boost. Som en gåva till sig och sin kropp.

 

Vad har jag ätit hittills?

Som den vanemänniska jag ibland är har jag ätit havregrynsgröt med havremjölk varje frukost hittills! Det gör jag redan, och det är ju en mycket god och hälsosam vana så varför bryta ett vinnande koncept?:) Men jag ska definitivt se till att blanda in nya frukostalternativ också, det har bara inte blivit så än.

Luncherna har varierat mellan olika typer av sallad, fisk och som idag en linssoppa med kokosmjölk och röd curry – super gott!

Middagarna har till viss del påmint lite om luncherna. Grunden har varit bladspenat och grönkål och till det har det blivit quinoa och lax/kött, eller som ikväll potatis och torsk. I söndags blev det vegetariskt med quinoa, broccoli och rostad sötpotatis. Se lite bilder nedan!

 

Sallad med broccoli, rödbetor, grönkål, syrad rödlök och lövbiff!

Linssoppa på röda linser, röd currypasta och kokosmjölk.

Sallad med quinoa, gröna bönor och torsk!

Kvällens efterrätt – bananglass med jordgubbar och kokosflingor:)

Har även druckit betydligt mer vatten än jag brukar. Inte på något sätt påtvingat, utan för att jag faktiskt känt mig så otroligt törstig helt enkelt. Definitivt också en effekt av att låta kroppen vila från socker etc – plötsligt kan jag känna att suget inte nödvändigtvis är efter något sött, utan efter mer vätska. Det är rätt vanligt faktiskt, att man kan vara lite uttorkad men att det tar sig uttryck som ett ovisst sug efter något.

 

Ser fram emot fortsättningen och hur jag mår och upplever kommande dagar. Håll utkik efter fler uppdateringar!

Samarbete med Nilla’s Kitchen

Hälsa Livsstil Mat

Höstboost – 21 dagar med ren och läkande mat!

Nu har jag bestämt mig för att köra en riktig höstboost – 21 dagar med ren och läkande mat med start imorgon! Jag kommer att ta del av Nillas kitchen och hennes onlineprogram där man äter näringsrik, boostande mat under 3veckor.

Hur och vad äter man?

Maten man äter är grönsaksbaserad och man väljer själv om man vill äta fisk, ägg, kött eller helt vegetariskt. Jag kommer att äta både fisk och ägg men följa programmet och utesluta gluten, vete, mjölkprotein och vitt socker under perioden. Kosten har effekten att vara hormonreglerande, inflammationsdämpande, blodsockerbalanserande och främjar god tarmflora.

 

Varför en höstboost?

Jag har deltagit i programmet tidigare och verkligen gillat att äta den här typen av ren och läkande mat. Man får mycket inspiration till att testa nya hälsosamma rätter, men även efterrätter, snacks mellanmål osv. Jag har känt stor skillnad vad gäller energi överlag, men en verklig bonus är att man blir så klar i knoppen också! Det är en fantastisk effekt tycker jag – att känna sig pigg och vital både fysiskt och mentalt. Jag deltog i programmet första gången för ca 2,5år sedan, och sedan ytterligare en gång nåt år senare. Efter varje tillfälle har jag lagt mig till med flera nya härliga, hälsosamma vanor – medan mindre bra vanor har försvunnit.

 

Så här sammanfattar Nilla kosten och dess effekter.

  • blodsockerbalanserande
  • inflamationsdämpande
  • hormonreglerande
  • stabiliserande för tarmfloran
  • utrensande, renande (detox)
  • basbildande
  • proteinrik
  • möjlig att göra helt sojafri
  • glutenfri, vetefri, mjölkfri, sockerfri
  • ursprungliga rena råvaror
  • grönsaker, frukt eller bär inkluderas i varje måltid
  • ekologiskt när man kan
  • undvik tillsatser
  • GMO-fritt
  • begränsat med ren stärkelse och snabba kolhydrater, välj oftare långsamma kolhydrater
  • sockerfritt
  • fett av bra kvalitet

 

Imorgon drar programmet igång och jag känner mig väldigt förväntansfull på denna nya omgång. Det känns både bra och fint på något sätt att ge sig själv denna höst- och hälsoboost nu när mörkret verkligen är på ingång. Följ mig gärna under dessa veckor, jag kommer att skriva om mina upplevelser och dela mina nya favoritrecept här. Håll utkik!

Vill du också testa? Boka här.

 

 

I samarbete med Nilla’s kitchen! 

Hälsa Motivation

Inspirationsföreläsning för Visma – Hälsa & välmående!

Igår var jag hos Visma Commerce och höll en föreläsning om hälsa. Ett väldigt brett och omfattande ämne helt klart – men ambitionen var att hålla det övergripande!

Hälsa – vad är det?

Det var en av frågorna jag börjar med att ställa under föreläsningen. Och det finns väl egentligen inget enkelt svar. ”Välmående”. ”Att ha energi”. ”Balans”. ”Att känna sig pigg och stark” – det var några av svaren jag fick igår under föreläsningen. WHO definierar det enligt följande:

”Ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning”

Jag valde att belysa några olika områden som alla påverkar vår hälsa och hur vi mår. Jag pratade om vikten av rörelse varje dag, d.v.s. vardagsmotion, men även om träning – pulshöjande aktiviteter. Två andra viktiga områden som påverkar mycket hur vi mår är kost och sömn & återhämtning. Här finns det mycket att diskutera och jag gav en del tips kring hur man kan försöka påverka och gör små förändringar som gör stor skillnad i längden. Slutligen påverkar naturligtvis även stress, olika typer av pressade situationer oss och hur vi mår.

Är du, ditt företag eller din arbetsgivare intresserade av en föreläsning om hälsa & välmående eller kanske mer specifikt kring kost/träning är ni varmt välkomna att maila mig på [email protected]

Motivation Träning

Utfall – Träna lår & rumpa under utomhuspasset!

Utfall, eller utfallssteg, är en klar favoritövning! Övningen går dessutom att variera i nästan all oändlighet. Här kommer några tips på olika varianter samt lite fakta om övningen. 

Rätt teknik

När du ska göra utfall så börjar du med att ta ett stort steg framåt /eller bakåt så blir det bakåtutfall! Böj dig sedan så du får ungefär 90gr i bägge knälederna, så att det bakre benet nästan touchar golvet, men undvik att slå i knäskålen. Försök hålla vikten jämnt på bägge benen och pressa dig upp igen med hjälp av lår och rumpa.

Försök att ha överkroppen upprätt och att inte luta dig för mycket framåt. Tyngdpunkten bör vara något bakåt, mot det bakre knäet, så får du jobba mer mer muskulärt för att trycka dig upp igen. Du kan hålla händerna i sidan, framför eller vid sidan om kroppen. Undvik dock att hålla händerna på låren, då du hjälper till för mycket med armarna då.

För den rätta tekniken ska du också tänka på att hålla bålen aktiverad och stabil samt att det främre knäet inte skjuter för långt fram, för då belastas knäna för mycket. Tänk på att knäet håller sig i samma linje som tårna, sett uppifrån, så att det alltid pekar åt samma håll som tårna och inte vrider sig inåt. Sett från sidan ska tårna alltid vara längre fram än knäet. Om du har problem med detta kan du helt enkelt ta ett större steg framåt.

Vad tränar man när man gör utfall?

  • Utfall tränar både framsida och baksida lår, samt rumpa.
  • Du tränar även balans och koordination.
  • Överlag en mycket bra övning för generell benstyrka.
  • Kan göras tuff både med eller utan vikter.

Variationer på utfall

  • Går att göra både inomhus hemma eller utomhus.
  • Vanliga utfallssteg på stället.
  • Utfallsgång en viss sträcka.
  • Bakåtutfall.
  • Utfallssteg med vikter.
  • Utfallshopp (obs – ej för nybörjare. Kräver bålstabilitet samt en viss benstyrka för att klara av koordination och balans).
  • Utfall med bakre benet på bänk/stol.
  • Sidoutfall.

 

Kör hårt och lycka till!

Fotograf: Mei-li Wu. 

Motivation Träning

Gravid & Mammaträning på Urban Ride+ vid Odenplan – start v.45

Gravid- & Mammaträning i Vasaparken!

Nu är det dags igen för ny bootcamp med mammaträning igen! Start, v. 45. Information nedan!

Inom kort avslutar jag en 10v omgång med mammaträning som vi kört utomhus i Vasaparken. Vilken höst det varit – har verkligen funkat toppen med det fina vädret och alla goa bebisar på picnicfiltar:) Men det blir onekligen lite mer utmanande när det drar ihop sig mot slutet av hösten och vintern och därför kommer vi köra nästa omgång med mammaträning inomhus – hos URBAN RIDE + på Odenplan! Så glad för detta samarbete!

 

Det finns oerhört många fördelar med att träna både under graviditet om man har möjlighet till det, men även att komma tillbaka efter förlossningen – jag har skrivit om det tidigare här!  Rekommendationen är att vänta minst 6veckor efter normal förlossning utan komplikationer, och minst 12 veckor vid kejsarsnitt.

 

Jag har en extrautbildning hos PT School för just träning av gravida och nyblivna mammor.

 

Att vara nybliven mamma

Jag är själv mamma till två barn, numera 4 och 6år gamla, och tränade en hel del under båda graviditeterna – men även efter förlossningarna för att hitta min nyblivna kropp igen. För inget är sig riktigt likt efter en förlossning. Det viktigaste är att du utgår från dig själv, vad som funkar och känns bra för dig. Träningen kommer att vara anpassad så du kan hitta din nivå och utmana dig själv ”lagom”. Fokus är att bygga bålstabilitet, och de inre magmusklerna, FÖRST –  det är prioritet 1, 2 och 3! Men såklart blir det även en del kondition liksom andra styrkeövningar.

Hör av dig om du är intresserad, har frågor eller vill veta mer! [email protected]

 

Motivation Träning

Nytt samarbete med Urban Ride!

Nu är det klart – jag har inlett ett samarbete med Urban Ride i Vasastan! Superkul!

Hur mycket jag än älskar och förespråkar utomhusträning – året runt(!) – är det inte alltid det funkar lika bra. Och för vissa kunder eller grupper, som mammagrupperna jag kör nu i Vasaparken, så blir det nästintill omöjligt att fortsätta träna med bebisarna på en lerig filt sen i november:) Därför är jag väldigt glad att kunna träna vidare med just dessa kunder även under de kallare, blötare och lerigare månaderna – fast då inomhus.

 

Urban Ride

Är extra glad att alla bitarna föll på plats när jag träffade Urban Ride! Läs gärna mer om gymmet och konceptet här. De erbjuder som namnet indikerar cykling inomhus, men har på Urban Ride + vid Odenplan även ett mycket fint och välutrustat gym – väl värt ett besök!

 

 

Inom kort kommer jag därmed erbjuda både gruppträning för mammor (med bebisar) samt för företag i deras superfina och fräscha lokaler. Är du intresserad av mammaträning så hör av dig – vi kör igång i slutet på oktober! Likaså om du vill börja träna själv inomhus eller kanske köra något testpass med ditt företag? Maila mig på [email protected]

Gillar du cykling? Då måste du prova ett pass här:)

 

Hälsa Livsstil

Oktober – Rosa bandet och aktivt systerskap

Det är oktober och sedan ett antal år den månaden på året då Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj genomförs – med syfte att både sprida kunskap och samla in pengar för att finansiera cancerforskning. 

All känner vi nog någon som drabbats av cancer. Varje år får ca 60 000svenskar ett cancerbesked, varav 8 000 kvinnor får diagnosen bröstcancer. Det är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Jag fyller själv 40år lite senare i år och det är just från den åldern som vi erbjuds mammografi i Sverige. Kanske är det därför som ämnet känns viktigare och närmre än någonsin för min egen del just i år.

Fysisk aktivitet och aktivt systerskap

Det är idag känt och bevisat att ca 1/3 av all cancer går att förebygga med hjälp av hälsosamma levnadsvanor (läs mer här). Det betyder såklart inte att den som lever hälsosamt inte kan drabbas av cancer – men genom medvetna val kan var och en minska sin risk.

Så låt oss hjälpas åt, och tillsammans göra lite fler medvetna och aktivt hälsosamma val. Istället för att träffas och dricka vin efter jobbet kan man ibland välja att ses och ta en powerwalk. Kan vi peppa varandra till att leva lite mer hälsosamt varje dag? I stort och smått. Men kanske framförallt i de små vardagliga besluten och vanorna – som man lite lättare kan ändra på.

30 minuters pulshöjande fysisk aktivitet om dagen minskar risken för bröstcancer!

 

Armband från Lindex’s ”Together fighting cancer” kollektion där 10% går till cancerforskningen. En väldigt fin present från min syster!

Ta hand om dig själv och dina fantastiska vänninor – dina medsystrar. Gör något aktivt tillsammans nästa gång ni ses! 

Motivation Träning

Utomhusträning – Cirkelpass i naturen!

utomhusträning

Dags att slå ett slag för utomhusträning igen! Jag vet, det börjar bli lite kallare och då och då får vi några regndroppar på oss. Men än så länge har ju hösten bjudit på helt magiskt väder. Och oavsett egentligen – den här åstiden finns det ju faktiskt desto större anledning att lägga träningen utomhus, eftersom vi annars tenderar att spendera alltmer tid inne.

Läs mer om alla fantastiska fördelar med utomhusträning här.

På träningsbilderna nedan har jag på mig grymma träningskläder från SOC, Stadium. De har ett fantastiskt hållbarhetstänk och dessutom många fiffiga detaljer. Se nedan!

 

Reflexdetaljer både på tights, handskar, skor och pannband. Supersmart nu när mörkret kommer!

 

Mobilficka i tightsen. Såå bra!

 

Cirkelpass – 3 varv

  • Utfall 10st/ben

  • Rygglyft 12st

  • Upphopp 10st
  • Superman, knästående. Sträck ut arm/ben diagonalt. 8/sida

  • Stående planka med klapp (med kompis eller klapp på egen axel!)

  • Dips

Perfekt pass till helgen, ut och njut av naturen och hösten!

Du har väl inte missat att det nu pågår en tävling där du kan vinna träningskläder och ett PT-pass med mig!? Läs mer här!

 

Motivation Träning

Tävling! Vinn PT-träning och träningskläder från SOC!

Missa inte tävlingen på @iamreadyse där du kan vinna ett PT-pass med MIG och träningskläder från SOC – Stadium. Så kul!

Pass på! Missa inte tävlingen på Instagram där du kan vinna PT-träning och träningskläder från SOC, Stadiums eget funktionella och grymma varumärke.

Jag gillar verkligen Stadium, och handlar merparten av alla mina träningskläder där. De är dels prisvärda, men de jobbar även mycket med hållbarhet vilket jag uppskattar mycket!

Vinn ett peppigt PT-pass med mig!

Så här gör du för att tävla: 

Följ @iamreadyse och @stadium_jointhemovement på Instagram.
Tagga någon i kommentarsfältet till tävlingsbilden på Instagram (@iamreadyse). Motivera kort varför du vill ge just hen ett peppigt träningspass!?

OBS! Viktigt är att de som nomineras har möjlighet att ta sig till Stockholm city för träning och pepp. Jag har inte möjlighet att ta oss till andra städer eller utanför city.

Det här vinner du:

Både du och den du nominerar vinner ett kitt från Stadiums eget märke SOC (ca 1500 kr/st) Den du nominerar vinner även en PT-timme, utförd av… MIG:)
Värdet av PT-timmen skänker I am ready till Cancerfonden.

I am ready kommer att dra 2 vinnare som meddelas med DM efter den 10 oktober. (Ja, 4 med de som nominerar som vinner kläder)
* Eventuell vinstskatt betalas av vinnarna. 
Träningen kommer att hållas utomhus och nivåanpassas efter vinnarens utgångsläge och önskemål.