Motivation Träning

Helgens utmaning – armhävningar!

Helg igen och nu dessutom 1:a advent! Men glöm inte bort lite fredagsfys innan myset tar över. Alternativt kör ett härligt träningspass under helgen när du kanske har mer lugn och ro och inte behöver stressa igenom passet.

Helgens utmaning

Armhävningar. Denna fantastiska övning! Den aktiverar många muskelgrupper – framför allt bröstmuskler, triceps och axlar men man engagerar väldigt många fler muskler. Det är ett jättebra sätt att stärka upp kroppen då många muskler jobbar samtidigt förutom de uppenbara så aktiverar man även rumpa, mage, rygg.

Övningen går att göra precis var som helst. Hemma på golvet framför TV-soffan, på hotellrummet eller bredvid sängen innan man går och lägger sig. Man behöver ingenting mer än just sig själv.

Vi siktar på 50 armhävningar! Du kan dela upp i 5x 10st, 4×12 eller kanske 2 x25?

Naturligtvis kan du köra på knä! Du kanske t.o.m. bör göra det om du inte gör armhävningar ofta, eller vet med dig att du är stark i bröstmusklerna.

För att dina armhävningar ska bli så effektiva som möjligt är det viktigt med ett lugnt tempo och en bra teknik!

Teknik

  • Ryggen ska vara rak
  • Sänk axlarna
  • Håll nacken rak
  • Håll bålen stabil (buktryck)
  • Räkna till 3 när du går ner och pusha dig sedan upp direkt.
  • Variera gärna armhävningarna genom att hålla händer tätare ibland och bredare ibland.

 

Lycka till och kör hårt!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply