Tankar & Ideér

Återhämtning för kropp och knopp

Tid för återhämtning – viktigt för min kropp som reagerade på miljöbytet. Ont i halsen, trött i huvudet men samtidigt laddad för att komma igång med rutinerna här hemma.

Har varit hemma i snart två veckor. Förra veckan tuffade jag på i högt tempo, trots halsont och något sliten efter många veckor på Kreta. Den här veckan har gått i ett annat tempo. Avbokat en del saker och tagit vara på ledigheten – det vill säga sovit…

Har inte riktigt kommit igång med någon bra rutin än. Dags att köpa nytt gymkort, planera min träning och kost. Jag mår bra av rutiner och drivs av att få planera. Har en del projekt på gång som jag ska ägna tid åt nästa vecka innan det är dags att börja jobba. Det här med återhämtning är inte min starka sida… Jag gör göra allt som faller framför fötterna på mig och blir både piggare och gladare av att ha saker planerade… MEN efter förra veckan och efter veckorna på Kreta så har jag känt att det inte fungerar att köra slut på all energi bara för att det finns mycket vissa dagar.  Det är så viktigt att hitta en balans mellan aktivitet och aktiv vila för att kroppen OCH huvudet ska hinna med.

Hur gör du för att återhämta dig? Planerar du in aktiv återhämtning för att hinna med? Här nedan är några tips på saker jag gör för att återhämta/komma ikapp mitt eget tempo…

Mina bästa återhämtningstips (hämta tillbaka energi och kraft) för kropp och knopp:

  • Varva NER. Det kan kännas okej att vara i det höga tempot för stunden men att tillåta sig att varva ner kommer gynna dig och ditt mående i längden. Släpp mobilen, lyssna på din favoritmusik, drick en kopp te och stanna upp.
  • Egentid – Blir du som jag – lite stressad av att inte göra någonting? Planera tid för att fixa naglar, läsa en bok, lyssna på en podd. Utan att “behöva” göra något mer än att bara pyssla om dig själv just i stunden!
  • Pyssla – Gör något kreativt, skapa saker. Jag bakar gärna! För att aktivera huvudet men inte kroppen, jag gillar att känna mig produktiv, så kan jag slappna av lite extra sen.
  • Planera din kost – vad äter du för att må bra? Lägg till hälsosamma alternativ som boostar kropp och knopp. Ät regelbundet och mycket av det nyttiga.
  • YOGA – No shit? självklart är det här en av mina favoritpunkter. En stund på mattan för både kroppen och huvudet kan göra stor skillnad på stress,- och energinivåerna i kroppen.
  • Skriv en MÅ-BRA-lista. Vad mår du bra av att göra? Vilka människor umgås du med för att må bra? Släpp alla “måsten” och beta av några punkter på listan istället.

Yoga följt av lunch med mamma – en återkommande favorit.

Tidiga morgonpromenader – bästa starten på dagen!

Mat som ger energi – färgstark och rå, ett vinnande koncept för att boosta med näring.

Just nu sitter jag på tåget mot Malmö – har en helg fylld med Yoga framför mig, balsam för själen <3 

Ha en fin helg! Ta hand om dig och dina nära, 

KRAM!

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Profilbild
    Reply
    Maria
    2 november, 2018 at 18:52

    Bra tips för att få balans 😘❤️

  • Leave a Reply