20/20/20-metoden värnar om din syn

Märker du att andra personer tittar för mycket på skärmar? Lär dem 20/20/20-metoden! Foto. Shutterstock

I den digitala tid vi lever i idag är det vanligt med synskador kopplade till skärmfattning. Allt fler jobb och hobbyer placerar en vid datorn och i pauserna ska ju även mobilen tas fram. Lyckligtvis finns det beprövade metoder för att förebygga att ögonen far illa framför dator-och mobilskärmen. Den vi ska fokusera på nu kallas för 20/20/20-metoden.

Varför heter metoden 20/20/20?

Många undrar kring namnet på denna skyddsmetod. De tre talen innebär kort och gott man var 20:e minut ska kolla 20 “feet” (6 meter) bort från dator-och mobilskärmen i 20 sekunder. Att göra detta på en regelbunden basis kommer att hjälpa dina ögonmuskler, som spänner sig när de fokuserar på ett avstånd för lång sträcka.
När vet du att du behöver göra metoden?
Det är inte alltid lätt att påminna sig själv om såna här metoder, och visst vore det stressande att behöva sätta ett alarm som slår igång var 20:e minut. Med andra ord är det nog få personer som följer metoden slaviskt. Men det finns påminnelser i kroppen som säger till när du definitivt bör applicera metoden.

Det vanligaste kännetecknet är trötta och irriterade ögon; ser du att dina ögon är röda, gör 20/20/20-metoden! När ögonen är torra och känsliga för ljus, vet du också att de är utsatta och behöver tas hand om. Samlingsordet för dessa datorrelaterade besvär är Computer Vision Syndrome.
Märker du att andra personer tittar för mycket på skärmar? Lär dem metoden!
Har du vänner och familj eller bekanta som stirrar ner alldeles för mycket i mobilen eller på datorn bör du lära dem 20/20/20-metoden. Unga som spelar datorspel eller vuxna som exempelvis sysslar med aktier och spel på nätet tenderar att fokusera väldigt mycket på en skärm, ibland två.

De flesta av oss lever alldeles för mycket med våra skärmar. Foto. Shutterstock

Nu under finalen i Eurovision song contest var det exempelvis de som följde sina odds eurovision på mobilen och programmet på teven. Detta innebar oerhört få pauser för ögonen! Om du ska se finalen i Eurovision tillsammans med andra är det ett perfekt tillfälle att lära dem hur de ska skydda deras syn.
Eller tänk på hur all det skärmtittande du själv utsätter dig för varje dag. En omfattande studie visade att ungdomar idag snittar på fyra timmar skärmtid enbart på mobilen.

Därtill har vi all tid framför datorn och teven. Många jobbar idag stillasittande vid datorn, och helt plötsligt är deras dagliga skärmtid uppe i 10-12 timmar. Med andra ord lever många av oss, mer eller mindre framför våra skärmar. Och detta i sig behöver inte vara fel alls. På nätet går det idag att lära sig allt. Från ett nytt språk till nya matlagningstrick. Men det gäller att också tänka på sin hälsa. Inte minst synen. Och det är där 20-20-20-metoden kommer in. Ställer du dig skeptisk till hur effektiv den här typen av metod faktiskt är, finns det bara ett sätt att kolla ifall den är vattentät, genom att testa den!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.