Fyra positiva effekter du får av morgonyoga

Bildkälla: Unsplash

Att starta dagen med en lugn morgonyoga kan föra med sig många fördelaktiga effekter. Det behöver inte innebära en timme tuff asanapraktik utan kan lika gärna vara några minuter för dig att väcka kroppen och sinnet på ett snällt sätt. Att skapa en stund för dig själv på morgonen får dig att komma närmre ditt ”trueself” (”sanna jag”).

Fyra positiva effekter du kan få av en regelbunden morgonyoga: 

Förbättrar din koncentration – behöver du behålla fokus under större delar av dagen? Med en regelbunden yogapraktik förbättrar du din koncentration och du lär dig att rikta ditt fokus dit du vill.

Du minskar dina stressnivåer i kroppen – Att gå runt med en långvarig stress är farligt för både kropp och knopp. Kroppen känner ingen skillnad på fysiskt och psykisk stress och skapar reaktioner i kroppen som på lång sikt kan bli kroniska.
En studie från Anxiety and Depression Association of America (ADAA) Conference har visat att det finns ett samband mellan yoga och sänkta nivåer av stresshormonet kortisol.

Du kommer i kontakt med kroppen – Du får tid att känna in kroppens dagsform. Låta kroppen röra sig på ett sätt som känns bra just för stunden. Du förbättra din rörlighet, balans och styrka med regelbunden yogapraktik.

Du får tid att sätta en intuition för dagen – Hur ofta låter du dagen bara fortgå? En dag som rusar iväg utan att du har stannat upp, känt in eller känt efter. Genom att sätta en tydlig intuition med dagen kan du lättare komma tillbaka till nuet. En känsla du strävar efter att bibehålla eller ett tillstånd som du vill att dagen för med sig kan till exempel vara ”idag ska jag göra mina handlingar på ett kärleksfullt sätt” eller ”idag ska jag vara tacksam för de små sakerna som förgyller min dag”.
Att sätta en intuition med din dag skapar en känsla av tillhörighet och en koppling till ditt ”sanna jag”.

Bildkälla: Unsplash

Tre positioner du kan göra med glädje varje morgon:

  • Barnets position: Rulla ner från sängen och landa i barnets position/child pose. Du kommer i kontakt med höfter, fotleder och ryggen.
  • Huksittande/Malasana: Ta dig från barnets position upp på knä och över till huksittande. Med hälarna upphöjda eller med fotsulan i golvet och ryggen förlängd.
    En grundposition som kommer göra gott för kroppen.
  • Framåtfällning: Behåll fötterna på golvet och börja räta ut benen tills du landar i en framåtfällning. Blicken mellan knäna och armarna hängandes, lätt böjda knän.
    Att vända kroppen upp och ned får fart på cirkulationen och bidrar med ny energi.

Andas några djupa andetag i varje position, behåll ögonen slutna och känn långsamt in varje del av kroppen. Ta dig sedan vidare genom dagen med en (förhoppningsvis) skön känsla i kroppen.

MORGONYOGA 17/5 med Iamready på Volvo studio i Kungsträdgården! 

Har du inte fastnat för morgonyoga än? Då är du varmt välkommen med din anmälan till min (Fanny Elgstrand) yoga på Volvo studio fredagen den 17 maj kl.08.00. En klass som passar alla, oavsett om du är nybörjare eller van yogi!

Följ länken nedan så ses vi för en bra start på dagen!

Yoga och frukost – ett vinnande koncept! 

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/foretaget/upplev-volvo-cars/studio-stockholm/invitation-traningsklubb 

Källa – yogobe.com & Yogaworld.se

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.