Höstpepp för kropp och knopp

Naturen kan för vissa ha samma positiva effekt på välmåendet som antideppresiva läkemedel. Bild: Unsplash

En sommar har passerat och vi har klivit in i hösten. Tillbaka på jobb och skola, tillbaka till rutiner och vardag. Luften blir klarare, nätterna blir kallare och dagarna mörkare. För en stor andel människor innebär hösten en tuff omställning så väl fysiskt som mentalt.

Något som både kroppen och knoppen behöver när hösten står inför dörren är en boost – en boost som skapar energi, stärker och tar hand om hela dig.

Immunförsvaret – Något som utmanas mycket under hösten är just immunförsvaret. Gardera dig genom att fylla kylen med citron, ingefära, vitlök, chili, apelsiner (eko!). Välj frukt och bär med mycket antioxidanter, så som blåbär och granatäpple – ät DAGLIGEN för att skapa goda förutsättningar inifrån och ut.

Huden – Luften blir torrare och lika så din hud. Återfukta genom att dricka mycket vatten – gärna 2-3 liter om dagen. Gör regelbundna ångbad med eterisk olja för att tillföra fukt till hyn.
Ångbad: koka vatten och häll i en stor skål, droppa i lite eterisk olja (förslagsvis någon med citrus, lavendel eller peppermint för en frisk känsla i luftvägar) och täck sedan huvudet med en handduk och andas in ångan med slutna ögon i 10-15min.

Hjärnan – Ta din stress på allvar och bromsa innan det tar tvärstop.
Vistas i naturen – forskning visar att naturen har en läkande effekt på oss människor. En promenad i skogen kan ha samma effekt som medicin när det kommer till utmattning och stressrelaterad sjukdom.
Skärmfri tid. Din telefon och dator sänder ut strålning som i sin tur får dig att sova sämre, för att inte nämna alla intryck som vi omedvetet får till oss genom att spendera någon timme på sociala medier. Låt huvudet vila från intryck för att hinna återhämta sig i lugn och ro.

Hitta lugn för kropp och själ. Lyssna på vad intuaitionen säger dig?

Intuition – Kom i kontakt med din intuition för att komma närmre dig själv, närmre ditt sanna jag i höst. Gör du medvetna val utifrån vad du behöver just nu eller låter du samhället styra dina val och handlingar? Kom i kontakt med dig själv genom att testa meditation på morgon. Allt från några minuter till en längre stund för att inte bara springa in i dina dagar i höst. Våga stanna upp och ge dig själv den kärlekshandlingen som det faktiskt kan liknas vid då meditation har så många goda visade effekter. (läs även: Hitta din intuition och låt den leda dig i höst)

Kroppen – Att fysisk aktivitet höjer dina må-bra-hormoner och skapar en relation mellan ditt huvud och ditt sinne är ingen ny forskning. Men det är ack så viktigt att ta med sig in i hösten när det är mörkt och kallt ute. Aktivera mera men glöm inte den viktiga återhämtningen.

Skapa din egen BOOST-DAG i höst

Börja med att besvara frågan: Vad boostar just DIG?
Skapa sedan din drömdag för att täcka så många områden som möjligt. En BOOST-DAG som du kan upprepa många gånger i höst.

FANNYS BOOST-DAG

Lämnar telefonen ifred tills efter frukost för att hjälpa huvudet motstå alla intryck som den sänder ut.

Dricker morgonkoppen – varmt vatten med citron, ingefära och honung.

Planerar min utomhustid – minst 1 h dagsljus.

Lägger in 30 min pulshöjande träning (och en stund för återhämtning, lika viktigt det!)

Tar ett bad; med bad- och eterisk olja och lägger en djuprengörande ansiktsmask.

Äter ren och näringsrik mat hela dagen.

Tar en kvällspromenad och avslutar dagen med kvällste – något lugnande som kamomill.

Väljer några YinYogapositioner som får mjuka upp och lugna ner kroppen.

Somnar tidigt.

Ibland kanske några av de här grejerna får förhöja min dag medan andra dagar kanske blir precis så här drömmiga – en dag för återhämtning och boost för kropp och knopp.
Bild: Privat

@fannyelgstrand
@flowwithfanny

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.