Hudläkaren: “Solskyddsfaktorn lurar oss att vistas i solen längre“

Många har en övertro på att solskyddsfaktorn gör oss till UV-resistenta supermänniskor men Solskyddsfaktor får inte missbrukas som en ursäkt för att ligga 10 timmar i solen och steka. Hudläkaren Petra Kjellman reder ut begreppen vad det gäller när kommer till sol och solskydd. Foto. Shutterstock

Det finns studier som visar att vi blir duktigare på att använda solskyddsfaktor men samtidigt ökar hudcancern… Hur går det ihop?
–  Solskyddsfaktorn lurar oss att vistas i solen längre, säger hudläkaren Petra Kjellman – speciealist i Dermatologi.

“Ju mer sol desto större risk”

Vi måste etablera vad som gäller när det kommer till solning. Vi förstår ju att det inte är bra att bränna sig men vi vill också njuta av solen. Om man har rikligt med solskyddsfaktor och smörjer in sig ordentligt varje gång, är det lugnt då?

– Solskyddsfaktorn ska inte användas för att förlänga soltiden utan solskyddsfaktorn ska användas för att skydda den tid du ändå hade tänkt att vistas i solen. Ponera att du ska ge dig ut på en 4 timmars golfrunda eller arbeta 3 timmar i trädgården.
Då skyddar du dig helst med kläder och hatt men KOMPLETTERAR med solskyddsfaktor på de blottade områdena som ansikte och nacke, ben, armar och händer. Det är på det sättet den ska användas, inte för att pressa 10 timmar i solen – istället för att gå in efter 45 minuter, när man annars skulle blivit bränd. Vi vet att ju mer sol vi utsätter oss för desto mer risk för hudcancer och en av de viktigaste grundreglerna är att aldrig bränna sig.

Du kanske även gillar Skönhetsexperten om träning och hudvård: “Så påverkas huden när vi svettas”

Solandets grundregler

– Det finns några grundregler när det kommer till solning. Dels måste man ta i beaktning hur stark solen är… det vill säga vilken tid på dygnet och vilken del av världen man befinner sig i. Man behöver också ta hänsyn till vad man har för hudtyp. Ju bättre pigment man har desto bättre tål man solen. Blir man lätt brun har man ett så kallat “inbyggt skydd” mot solen strålar, säger doktor Petra och förklarar att det finns 4 olika hudtyper man kategoriserar patienter efter inom vården:

Hudtyp 1 – alltid bränd – aldrig brun
Hudtyp 2 – ofta bränd – sällan brun
Hudtyp 3 – sällan bränd – ofta brun
Hudtyp 4 – aldrig bränd – alltid brun

– Hudtyp 1 och 2 som bränner sig lätt och i princip aldrig blir brun är så kallade högrisk personer för att få solskador och följdaktingen hudcancer. Är man en högrisk person bör man vara oerhört försiktig och känner man sig osäker finns det appar man kan använda som till exempel appen “Min soltid” som kan hjälpa dig att uppskatta hur länge du kan vistas i solen (utan solskyddsfaktor) utan att bränna dig. De tre vanligaste hudtyperna i Sverige är (kanske inte helt oväntat) 1, 2 och 3.
Men sen har vi den som alltid blir brun och aldrig bränner sig … men även om du har hudtyp 4 bör du vara uppmärksam och skydda dig mot solens starka UV-strålar och, oavsett hudtyp, ALLTID, ALLTID använda solskyddsfaktor!

Hur stor mängd solkräm behöver man per soltillfälle?

– För att uppnå maximal effekt av det skydd som står angivet på flaskorna (solkyddstyrka 20, 30, 50 osv) ska man smörja in sig med en ganska stor mängd och täcka huden, inte dutta. Till en normalbyggd vuxen individ går det åt cirka 6 teskedar för hela kroppen per soltillfälle. Det är även viktigt att smörja in flera gånger under dagen beroende på vad man gör och hur man solar. Om man badar, eller sportar i solen och svettas. Ja, då rinner ju skyddet av, avsrundar doktor Petra Kjellman inslaget (TV4 Nyhetsmorgon) om hur du bäst skyddar huden mot solen.

Tänk på!

Att barn under 1 år ska helst inte utsättas för sol överhuvudtaget, det finns speciellt framtagna och kontrollerade solkläder som skyddar.

Läs mer Experten tipsar om löpning: “Spring smart i värmen”

Källa. “Så skyddar du dig mot solen”, TV4 NYHETSMORGON

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.