Kallbada för positiva hälsoeffekter

Bilder: privata @fannyelgstrand

Ska du med och bada i sjön?… november, någon minusgrad och desto kallare i vattnet. Ett dopp i iskallt vatten kanske inte är något för alla. Om du tillhör gruppen som helst stannar på land kommer du efter att ha läst den här artikeln vara övertygad om att det är dags att börja kallbada för att komma åt alla positiva hälsoeffekter. 

Att det är adrenalin-junkies, personer med kontrollbehov och hälsonördar som gärna testar allt på tapeten som utsätter sig för ett kallbad är förståligt. Något som triggar måste det ju finnas hos de som faktiskt väljer att kliva ner i en sjö i november… Eller kan det bara vara den där uppfyllande känslan efteråt, energiflödet som kickar igång och sinnet som blir klarare som lockar. 

Behöver du en kick av hälsofrämjande effekter?

Kasta av dig kläderna och påbörja ditt kallbadande redan idag! Kroppen kommer vänja sig (som den gör med allt) och innan året är slut kan du ha skapat goda förutsättningar för bland annat ett starkare immunförsvar och högre motståndskraft mot stress.

“Dimman ligger tätt nära vattnet i sjön, man kan ana några svanar intill bryggan. Jag har joggat några kilometer och känner hjärtat slå hårt i bröstet efter den sista ruschen ner för backen till huset. Byter om till baddräkt och sveper en morgonrock runt mig. Tassar ner till bryggan och ut till stegen. Fötterna känner knappt det kalla vattnet – andas. Andetaget hjälper mig att behärska impulsen av att kasta mig upp ur vattnet igen. Snabbt i – tre andetag – snabbt upp. Lätthet. Frihet. Energiflöde.”
Läs mer Kalla bad– en quick fix som funkar

Positiva effekter av kallbad

Direkt när man kliver upp ur iskallt vatten sänks blodtrycket. Med regelbundna kallbad kan blodtrycket sänkas över tid.

Du får effekter av att möta naturen – vattnet är laddat med energi som du får direkt kontakt med via badet. Säg hej till moder jord.

Du får större motståndskraft mot ångestsyndrom, diabetes, migrän, hyperaktivitetsstörning och andningssjukdomar. Studier visar att effekten stärks ju oftare du badar.

Spänningar, trötthet, nedstämdhet, dåligt minne och dåligt humör kan minskas väsentligt.

Du får en direkt energikick som du kan rida på resten utav dagen.

Ditt sinne blir mer skärpt, förmågan att tänka klarare blir starkare.

Läs mer Så väcker du din inre lust

Ett (varmt) tips som berör ämnet är boken Kalla Bad av Linda Ahlgren och Linda Vagnelind.

Du kan även gå med i kallbads-grupper på Facebook om du vill ha sällskap och göra det i grupp (vilket du alltid bör göra vid kallbad).

Arrangera en badträff med vänner och familj? Hemma hos mig laddar vi för juldopp!

Om kallbad fortfarande inte är något för dig och du hellre badar i värmen kan du kika in på @fannyelgstrand och @flowwithfanny på instagram under veckan. Psst… jag skriver från varmare breddgrader /Fanny

https://www.runnersworld.com/health-injuries/a20824689/the-benefits-of-ice-baths-for-runners/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.