Mer self-care i vardagen

Self care ett uttryck lånat från engelskan. Det är så tydligt och förklarar väl vad det handlar om. Att ta hand om sig själv. Bild: Unsplash

Låt oss planera för en riktig self-care månad! Våren är här och naturen blomstrar vilket du också kommer göra efter den här månaden av total medveten self-care!

Dags att göra en plan som kommer ge positiva effekter på din hälsa, ditt välmående och din självkänsla. Om det finns något av dessa områdena som du känner att du vill fokusera mer på så kan du välja de tipsen nedan som passar dig bäst. Men du kan också välja att göra ALLA de här self-care tipsen under maj månad.

En boost för dig själv på alla plan helt enkelt.

Plantera en tomatplanta som du kan pyssla om dagligen. Att flytta fokus från dig själv en stund och  få ta hand om en planta eller växt kan ha positiva effekter på ditt välmående. Med mycket växter inomhus blir luften renare och du kommer närmre naturen. I juli kommer du sedan kunna äta egenodlade tomater. Ett vinnande koncept för ditt välmående.

Sluta med allt nedtryckande, självhatiskt snack om din kropp eller dina prestationer. Sluta jämföra dig med samhällets ideal och börja istället jobba med att vara kärleksfull mot dig själv. Gör en anteckning i mobilen (eller i ett block) där du kan göra streck varje gång du faller över en elak tanke om dig själv eller faktiskt säger något negativt om dig själv. STOPP STOPP STOPP!!

Börja praktisera tacksamhet. Påbörja en lista den 1:e maj, en lista där du varje dag eller de dagar du känner för det skriver ner allt du är tacksam över. Ha listan lättillgänglig så du ser den varje dag.

“Gratitude turns what we have into enough.” – Anonymous.

Gör en sociala-medier detox – intryck på intryck om perfektion och ideal. Stäng av och låt ditt undermedvetna vila från alla dessa intryck en stund. Kanske en dag, en vecka eller bara några timmar varje dag.

Våga säga NEJ. Ta tillfället i akt (pga rådande omständigheter) och tacka nej till sociala sammankomster som tar mer energi än vad det ger dig. Börja prioritera vart du lägger din energi, den här månaden är det dags att lägga lite mer energi på dig själv.

Planera för ett köp-stopp. Att spendera pengar på materiella ting kan ju kännas roligt i stunden. Men tänk känslan av att ha klarat en utmaning som både är bra för din privata ekonomi och miljön. Finns det något du verkligen behöver köpa inför maj? Passa på nu innan den 1:e!

Bild: Unsplash

Utmana din kreativitet – rensa i garderoben och se om det finns kläder du kan göra om? Köp en målarbok och rita något varje dag, läs en bok eller ta dig an ett utmanande recept. Vad väcker din kreativitet?

Skapa en må-bra-rutin som får dig att känna glädje. Har du lite extra tid på kvällen eller morgonen? Vad kan du addera i din rutin som får dig att bli glad? Är det att ta hand om din hud, meditera eller kanske vistas utomhus minst 10 minuter innan läggdags? Här är det upp till dig att ta reda på vad du vill fylla din må-bra-rutin med. Kom ihåg, fokuset är på dig och ingen annan!

Planera för fysisk aktivitet. Att vara fysiskt aktiv minst 30 minuter varje dag har många positiva effekter på så väl din psykiska och fysiska hälsa. Ut i naturen, ta en promenad, testa en ny aktivitet. Gör tid för återhämtning men planera in när du ska vara aktiv. Ingen press eller prestige inbakat utan helt och hållet rörelse för hälsans skull.

Bild: Unsplash

Okej, listan kan bli lång men nu har jag valt mina absoluta favorittips på hur du kan praktisera mer self-care under Maj månad. För gärna en ”hur mår jag” dagbok för att kunna se vad som ger dig de positiva och stärkande effekterna på just ditt välmående.

Min self-care lista hittar du på @flowwithfanny , där kommer jag även påminna dig om och kasta ut en del self-care tips under månaden. Så om du inte redan följer mig – gör det NU! <3

Du kanske också gillar: https://iamready.se/halsa/yogalararen-tipsar-sa-starker-du-ditt-immunforsvar-infor-varen/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.