Överlevnadsguide för högkänsliga personer

Foto: Pixabay. Den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine N. Aron är den som myntat bregreppet ”HSP – The Highly Sensitive Person”.

Hur kan det kännas så mycket? Hur kan det vara så svårt att bestämma sig? Varför reagerar inte alla andra som jag? Är det fel att känna på det här sättet? Börja inte gråta nu…Ser inte alla andra att den där människan far illa? Behöver du hjälp? Behöver jag hjälp?

I Sverige är 15-20 % födda med en förhöjd känslighet, ett mer reaktivt nervsystem som biologiskt sett är helt normalt. Det finns en biologisk förklaring till varför var femte människa känner och ser lite mer än alla andra. Var femte person tar in och har svårt att sålla bland alla intryck som hen möter under en dag. Är du en av de fem som tar in, känner efter och granskar saker och ting lite extra, eller har du någon i din närhet som fungerar på det här sättet? GRATTIS, det är en gåva.

Ofta beskrivs en högkänslig person som blyg, tillbakadragen, försiktig och eftertänksam. Vilket har gjort mig något förvirrad – jag besitter inte någon av de egenskaperna utan är snarare impulsiv, reaktiv, framåt och snabb i tanken.
Du kanske även gillar Vikten av att andas-övningar lugnar systemet

En högkänslig person med extroverta egenskaper 

Du kan vara högkänslig och också ha en extrovert personlighet. Att inse att det finns en känslighet bakom allt driv, alla beslut och yttrade åsikter kan hjälpa dig som har personligheten av en extrovert-HSP att faktiskt acceptera dig själv.

Hur kan en extrovert högkänslig person förhålla sig i en värld som är high speed med hårda kanter?

När ditt driv har tagit dig till en plats du helst vill fly ifrån, låt det kännas.

När din impulsivitet har tackat JA till tre projekt under samma vecka, gör en plan för att inte bli stressad.

När du kliver av tåget i Stockholm och möts av hundratals intryck under en minut, andas och gråt om du behöver.

När du gjort alla dessa grejer gång på gång, ifrågasatt varför det känns jobbigt när det bara ”borde kännas kul” så är det dags att LÄR KÄNNA DINA BEHOV:

  • Prioritera din tid – vad behöver du egentligen?
  • VÄLJ din miljö – vart hämtar du kraft och energi? Vänd dig till naturen, den är helande.
  • Umgås med människor som stöttar dig, accepterar dig och som kan hjälpa dig när allt känns ”för mycket”.
  • Logga ut när det blir för mycket – ta en paus från verkligheten och lämna sociala medier och sociala kontakter en stund.
  • Gör en ”må-bra-plan” för att sätta dig själv i första rum.
  • Våga vara själv, för att lyssna inåt på din sanna intuition krävs det tystnad och ett mod i att spendera tid med dig själv.
  • Acceptera vem du är – du ÄR känslig men det är inte något negativt! Din känslighet berikar ditt liv med nyanser som andra människor inte ser, vilken lyx!

Poddtips om HSP: HSP-podden med Leveby & Klar.

Läs mer om HSP på https://www.hspforeningen.se/hogkanslighet/om-hogkanslighet/ för att förstå dig själv eller hen som står dig nära.

Kramar/
Fanny, extrovert HSP

Läs mer Fyra positiva effekter som du får av morgonyoga

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.