Så optimerar du inomhusbelysningen för bättre hälsa

Inomhusbelysningen påverkar hälsan mer än vad vi kanske tror. Här får du en guide som hjälper dig att välja rätt belysning hemma. Foto. Shutterstock

Det råder ingen tvekan om att vi på senare år sett en enorm ökning av lysrörslampor som till stor del har ersatt vanliga glödlampor för att spara energi. Samtidigt som det absolut finns vissa fördelar med att ha lysrörslampor (tidigare kallades dessa lågenergilampor) så visar den senaste forskningen på att en överdriven användning faktiskt kan påverka din syn negativt.

En studie från Australian National University i Canberra visar att för mycket kallt eller vitt ljus från lysrörslampor i kontorsbyggnader, butiker och skolor kan leda till ett flertal synproblem.
Störst risk för synåkommor löper dem som är utsatta för denna typ av ljus minst 45 timmar i veckan, vilket många som jobbar heltid är. Går du över den gränsen ökar risken, inte bara för starr, utan även för sjukdomar som pterygium, som är en sorts förtjockning som bildas på ögonvitan och kan påverka synen.

Men vad är det som gör att kallt och vitt ljus från inomhusbelysning har denna oönskade effekt? Är det kanske den höga UV-strålningen de avger, vilken är lika stor eller större som solens? (Men utan D-vitaminen vi får från solljus.) Om du tillbringar tillräckligt med tid i denna sortens ljus ökar du risken för att orsaka ”oreparerbar skada på [dina ögon]”, enligt denna studie. Många är redan i riskzonen för att utveckla starr när de blir äldre och denna risk ökar märkbart om de utsätts för hög UV-strålning från lampor.

En av de som utfört studien, Helen Walls, menar på att risken att få starr vid 50 års ålder ökar mellan 2 och 12 % om man utsätts för ljus från lysrörslampor 45 timmar i veckan under ens arbetsliv.
Kom ihåg: denna typ av skador orsakas av indirekt exponering av ljus från ljusa lysrörslampor. Du ökar antagligen risken för skador markant om du tittar rakt in i dem. När vi var små sa alltid våra föräldrar till oss att inte titta rakt in i solen, men det var aldrig någon som sa något om att titta på en lysande lampa.
Nu ska vi ta reda på vilka lampor som är potentiellt skadliga och vilka du borde satsa på nästa gång du behöver byta dina lampor.

Lampor du bör undvika

• Undvik lysrörslampor med kallt eller vitt ljus. Ofta utstrålar de även ett lätt blått ljus plus en hel del UV-strålning. Dessa är ofta använda i skolor och kontor.

Lampor du bör köpa


• Lysrörslampor med varmt ljus, vilka härmar traditionella glödlampor. Dessa utstrålar inte lika mycket UV-strålning.
• LED-lampor

• Halogenlampor fungerar i vissa fall. Dessa är inte alltid tillräckligt ljusa men de ger inte ifrån sig någon UV-strålning.
Andra åtgärder
• Ersätt inte alla dina glödlampor med vita lysrörslampor.
• Utnyttja naturligt dagsljus när du kan, särskilt på jobbet. Solljus minskar depression och gör dig mer produktiv.
• Om du arbetar utomhus, ha på dig solglasögon.

Slutsatsen är att solljus är det bästa ljuset för oss, och vitt ljus från lysrörslampor det sämsta. Skydda dina ögon genom att vara medveten om vilket ljus de utsätts för.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.