Skapa en hållbar yogarutin i sommar

Foto:Pixabay

Semestertider – att släppa allt och tillåta dig själv att bara vara i stunden är kanske precis vad du behöver. En sak i taget utan några måsten och krav hör ju ändå semestern till. Men dagarna och tiden går fort så varför inte ta tillfället i akt och börja införa en härlig yogarutin?

SKAPA DIN YOGARUTIN I SOMMAR
Ett sätt att komma nära sin yogapraktik och få alla positiva effekter av regelbunden yoga på köpet!

VAD DU BEHÖVER:

En yogamatta (eller annat mjukt underlag) en plats i lugn och ro och viljan att spendera tid med dig själv på din matta.

HUR DU SKAPAR EN RUTIN SOM HÅLLER HELA SEMESTERN: 

  • Gör det enkelt – vad behöver kroppen? 

Att landa på sin matta och där i från lyssna till vad kroppen behöver är ett sätt att börja. Ta de där 5-10 minuterna för att landa in i kontakt med din kropp. Att bara notera hur det känns att stanna upp är ett sätt att Yoga på. Andas några djupare andetag, gör tre sittande positioner eller stanna i en liggande meditation i sängen innan du kliver upp och startar dagen!

  • Gör det tillsammans

Ta tillfället i akt och inför en härlig rutin med de runt omkring dig! Din partner, familj eller vänner behöver troligtvis också en stund i stillhet under semestern.
Det blir mer troligt att ni skapar en rutin ihop om ni bestämmer er för det. En yogarutin kommer även skapa gemenskap och ett sammanhang som gynnar er relation på ett fint sätt.

  • Minska kraven

Är du van yogi eller kanske van att träna långa pass på gymmet? MINSKA KRAVEN och låt det vara okej med en kort stund på mattan för att faktiskt göra något som är hållbart under semestern. Ofta tappar man sina rutiner under semestern just av anledningen att det tar emot att göra sin praktik i 1,5 timme eller inte har tillgång till sina vanliga klasser på gymmet/studion.

TIPS PÅ YOGAÖVNINGAR ATT GÖRA I SOMMAR:

Skapa balans – Lämna skorna och kliv ut i gräset barfota. Gör balansövningar som trädet, draken eller armbalanser utomhus. Perfekt tillfälle att öva på sin handstående på ett lekfullt sätt! 

Skapa energi – Börja dagen med solhälsningar. En är bättre än ingen! Koppla ihop andetaget med sekvensen och låt energin få flöda genom kroppen! 

Skapa avslappning – Savasana innan läggdags. Landa i en liggande position på din matta, scanna igenom kroppen och känn in varje liten muskel. Ett sätt att låta kroppen och huvudet komma ner i varv efter dagen. Checka mobilen en sista gång så du kan krypa ner i sängen utan distraktioner efter din avslappning – du kommer sova bättre! 

Namaste/ Fanny

Källa: Yogobe

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.