Skratta dig till bättre hälsa

Det har genomförts flera vetenskapliga studier som har bevisat att skratt är läkande. När man skrattar aktiveras muskler i hela kroppen som spänner sig och slappnar av på ett sätt som är mycket likt stressreducerande tekniker. Foto. Shutterstock

Att äta rätt och röra på sig varje dag är viktigt för hälsan, men skratt är också en viktig del i ett hälsosamt liv. Forskare har undersökt skrattets positiva hälsopåverkan i flera år och det är idag känt att skratterapi kan förbättra fysiska och psykiska besvär.

Det har genomförts flera vetenskapliga studier som har bevisat att skratt är läkande. Boken Anatomy of an Illness av Norman Cousins är en av de viktigaste böckerna inom skratterapi och när den gavs ut år 2001 var den banbrytande. Cousins var redaktör för den amerikanska tidningen Saturday Review när han blev sjuk med en kronisk inflammatorisk sjukdom, ankyloserande spondylit. Sjukdomen kännetecknas av förlamande artrit och svår smärta. I Anatomy of an Illness berättar Cousins hur han lyckades läka sig själv genom skratterapi, patientdeltagande och konventionell medicin. Norman Cousins levde ett hälsosamt liv till dess att han var i 80-årsåldern och doktorer var förbluffade över hans mirakulösa återhämtning.

När man skrattar aktiveras muskler i hela kroppen som spänner sig och slappnar av på ett sätt som är mycket likt stressreducerande tekniker. På Loma Linda University i Kalifornien har forskarna Lee Berk och Stanley Tan studerat skrattets positiva påverkan på immunsystemet i flera decennier. Enligt deras forskning sänker skratt blodtrycket, reducerar stresshormoner, förbättrar muskelflexibiliteten, stärker immunsystemets funktion, aktiverar frisättningen av endorfiner och bidrar till ett allmänt välbefinnande. Skratt är även mycket bra för lungorna eftersom du måste tömma lungorna helt för att skratta och efter skrattet måste du ta ett djupt, renande andetag för att fylla upp lungorna igen. När du skrattar varje dag kan det därför leda till att du börjar andas djupare i vardagen, vilket i sin tur ger en avslappnande effekt.

Komedi, spel och sällskap

Det är inte särskilt svårt att börja fylla vardagen med skratt och det finns flera olika hjälpmedel som du kan använda dig av för att komma igång. Norman Cousins började sin skratterapi genom att titta på roliga videoinspelningar som Dolda kameran, The Three Stooges och Bröderna Marx. Han tittade varje dag och det är ett knep som du också kan använda dig av. Försök att hitta lite roliga klipp som du kan titta på för att stimulera skratt.

Att gå till en komediklubb för att se på stand up kan också vara ett bra sätt att skratta på, inte minst för att du kommer vara omringad med personer som också är där för att underhållas. Skratt smittar lätt och därför kan det vara lättare att få till det där riktigt djupa skrattet i sällskap. I vissa städer kan du till och med besöka särskilda skrattklubbar, gå på skrattyoga och dra nytta av terapin på ett organiserat sätt. Gillar du att spela spel kan det också leda till en känsla av välbefinnande och idag finns det många roliga spel som kan stimulera skratt. På casinofeber.se listas det flera olika spel och casinon som rekommenderas för en stunds underhållning. Att spela tv-spel eller sällskapsspel kan också vara en del av din personliga skratterapi.

En god vana som blir naturlig

I början kan det kännas ovant att leta efter saker som får dig att skratta och det kan även kännas lite konstigt att skratta på ett medvetet sätt. Efter ett tag blir det dock till en naturlig vana, precis som träning blir till en självklar del av vardagen efter ett tag. Det blir lättare och lättare att hitta saker som får dig att skratta, samtidigt som det känns enklare att brista ut i skratt. Efter ett tag kan du till och med upptäcka att du faktiskt har blivit en gladare person med en mer positiv livssyn.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.