Sociala medier och psykisk ohälsa: “Får unga att känna sig otillräckliga”

Tack vare digitala medier har vårt liv på många sätt både blivit enklare och roligare. Men det finns risker med för mycket skärmtid, och att ständigt hålla koll på alla flöden kan leda till en ökad stress. Foto. Shutterstock

Hur kan vi välja tekniken istället för att den väljer oss? Hur kan vi skapa mer medveten skärmtid? Och vad händer med din hjärna, tid och relationer när du ger dig själv tid för återhämtning? Det är relevanta frågor i en tid med mycket brus och där vi praktiskt taget lever med mobilen i handen, konstant scrollandes i flödet. Undersökningar har visat att sociala medier är en av de livsstilsfaktorer som skapar mest stress och får unga att känna sig otillräckliga.

Medveten skärmtid för minskad stress

På www.foreningentilia.se kan unga få stöd året om! Du kan själv välja om du vill vara öppen med vem du är eller vara anonym. Läs hela inlägget på @teamtilia på Instagram.

Fjärde september är dagen för ungas psykiska hälsa som skapats av den ideella organisationen TILIA vars payoff är tillsamans för ungas psykiska hälsa. Sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter har flera fördelar. Men det är också en stor stressfaktor för många och det kan vara svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som inte är det. På sociala medier visar man gärna upp de bästa sidorna av sig själv, vilket gör att man lätt jämför sig med sina följare. Det kan gälla alltifrån utseende, hem, familj och arbete och undersökningar har visat att sociala medier är en av de faktorer som stressar personer under 30 år mest.
Läs mer “De gör skönhetsingrepp för att bli snygga på selfies”

Utöver stressen finns det flera hälsofaror med för mycket digital närvaro. Och det har visat sig att skärmtiden påverka såväl sömnen, synen och nack- och handmuskulatur negativt. Begreppet “paddnacke” har myntats på grund av att det kan uppstå smärta i nacke och axlar när man sitter lutad över en surfplatta eller mobil i längre stunder, och sömnen blir märkbart sämre om det sista man gör innan man somnar är att gå igenom mobilen.

Vad är “lagom” skärmtid?

Ordet “lagom” är ett typiskt svenskt ord som är passande när man pratar om skärmtid. Hur mycket tid man ska spendera framför sin dator eller surfplatta är däremot svårt att säga – framför allt om man studerar eller har ett jobb som kräver skärmtid. Men det man brukar prata om är fritiden. Självklart ska man kunna surfa på sociala medier och redigera bilder. Eller spela på Casino om man så vill. Bara det inte går över styr.

Läs även Dags för en digital detox? Häng med på I AM READY´s 7 dagars challenge!

Att ha en hälsosam relation till sina digitala enheter handlar inte om att stänga ned allt. Det handlar bara om att hitta en bra nivå. Det finns appar som hjälper till att begränsa skärmtiden, och flera sajter erbjuder inställningar där man exempelvis kan ställa in så att man bara kan spela under vissa tider, eller i ett begränsat antal minuter.

Fördelarna med en begränsad skärmtid är enorma och det kommer att påverka såväl sömnen som humöret positivt. Sätt upp mål för dig själv med saker som du ska göra eller testa när du inte sitter med mobilen eller datorn. Gå ut på en promenad, testa en ny hobby eller varför inte faktiskt gå och besöka en vän istället för att chatta digitalt?

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.