Trött, nedstämd och ingen lust? Det kan vara en höstdepression

Det blir 5-10 minuter mörkare per dag fram till december. Den främsta anledningen till att vi blir höstdeppiga är bristen av vitamin D som vi får i från solljus. Foto: Pixabay

Träden skiftar fint i vackra kulörer av gult, oranget och rött. När solen lyser skimrar det från trädkronorna längst med vattnet. Vi är inne i oktober, vilket till synes är en väldigt vacker månad. Men för en stor del människor innebär hösten något helt annat då det är ett påtagligt mörker som kryper på. Något som för 12 miljoner människor i Norra Europa kallas för säsongsbunden depression – ”höstdepressionen”.

Så känner du igen en höstdepression hos dig själv eller någon som står dig nära:

I vissa fall kan det likna en ”vanlig” depression. Men vissa symptom utmärker sig något mer vid en lättare höst-variant.

  • Trötthet – en trötthet som inte går över trots många timmar sömn.
  • Ökat sötsug
  • Försämrat immunförsvar – återkommande förkylningar, blir du sjuk så fort du kommer igång och tränar igen?
  • Nedstämdhet och ingen lust – känner du dig nere och orkeslöst? Ingen lust till saker som du brukar tycka om?

Är det här återkommande för dig eller någon i din närhet varje år när hösten infaller? För att fastställa en säsongsbunden depression krävs det en återkommande sjukdomsbild under minst två år. MEN för var femte människa i Sverige är just det här ett tillstånd som man kan gå runt med utan att förstå vad det handlar om… För så småningom det blir ju faktiskt ljusare igen…

Därför drabbas vi och så minskar du risken för att drabbas:

Den största anledningen till att vi drabbas av en säsongsbunden depression är förändringen av mängden solljus vi utsätts för.

Det blir 5-10 minuter mörkare per dag fram till december (beroende på var i landet du bor).

Passa på att att tanka solljus när den kikar fram, minst 15 min per dag.
Foto: Pixabay

När det blir mörkare får vi inte i oss lika stor mängd D-vitamin vilket också gör att nivåerna av hormonet seretonin i kroppen minskar – det påverkar må-bra-hormonet och känslor som lycka och glädje försvinner när nivåerna blir låga.

D-vitamin får vi främst i oss genom direkt solljus på huden, fisk och till viss del mejerier. Om du är vegetarian ökar alltså risken för låga halter ännu mer när mörkret tränger sig på. Att äta D-vitamin som kosttillskott kan vara avgörande för ditt mående i höst. Enligt livsmedelsverket bör vi få i oss minst 1000 IE per dag.

Investera i en burk D-vitamin från din hälsokostbutik och utsätt dig för direkt solljus så ofta det går för att slippa bli nedstämda i höst. Ta hand om dig! 

Stor höstkram

/Fanny
@fannyelgstrand
@flowwithfanny

Länk:

http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.