Yoga på rutin hela hösten – Del 2

Hösten är här, mörkret är påtagligt och energin tycks tryta. Vad är inte bättre än att införa en yogarutin som faktiskt kan skapa energi, välmående och en känsla av lugn. 

Välkommen till artikelserien ”Yoga på rutin hela hösten”. Del 2 handlar om de tre yogaövningarna som jag Fanny, wellnesredaktör och yogalärare på Iamready gör varje dag för att landa i stunden, andas djupt och mjukna i kroppen.

Något jag gör varje dag är att förlänga ryggen, rotera och hänga framåt i en trasdocka. Tre olika asanas (yogaövningar) som gör underverk för trötta ryggar, axlar och höfter. Under varje bild hittar du en beskrivning på övningen. Fokus på andetaget och glöm inte att bara göra det som känns bäst för just DIN kropp. 

Njut av yogastunden! Varför inte hänga i hela oktober? 

Barnets position är en klassiker – här får du den i två varianter.
I den här varianten blir belastningen på höft, knä och fotleder mindre. Funkar fint med en kudde, ett bolster eller en filt mellan vad och säte.
Någon form av rotation i överkroppen längtar min kropp efter VARJE dag. Det kan vara den här varianten som jag visar på bilden eller en liggande variant där knäna får falla sida till sida och armarna vara utsträckta åt varsitt håll.
Med lätt böjda knän och tyngden något fram på tå får hela ryggen en skön förlängning. Du kan hålla runt armbågarna eller bara låta armarna hänga och placera blicken bak mellan knäna så nacken förlängs.

Ta hand om din kropp, det är den värd!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.