Yogaläraren tipsar: Så kan du byta perspektiv i kaoset

Yogaläraren tipsar: Så kan du byta perspektiv i kaoset

Mitt i en av vår tids största pandemier är det svårt att känna sig inspirerad, lustfylld och förväntansfull. Känslor som vi i vanliga fall strävar efter att nå ligger nu så långt bort att vi knappt kan ana dem längre. Låt oss byta perspektiv för att inte fastna i oroliga och ångestfyllda tankar.

Dagar som går in i varandra, nyhetsankare som uppdaterar oss om dagens läge i världen. Människor isolerar sig, sitter i karantän och är sjuka i vår eller borde jag säga ”min tids” största pandemi. För det här är ju faktiskt något nytt för en stor del av oss människor, hur hanterar man livet när allt runt omkring faller samman? När samhället är påväg att kollapsa?

Tyvärr har jag inte svaret på det, jag upplever som sagt det här för första gången i mitt liv. Men att jag påverkas det kan jag med säkerhet säga att jag gör.

Alla människor har sitt sätt att hantera en kris på och det är okej. Det är okej att följa med i ångestvågen, det är okej att få panik, det är okej att inte känna något alls, det är okej att vara naiv, det är okej att inte vilja läsa eller höra en rad mer om Corona för att det har rubbat hela ens vardag. Men när ångesten i allt det här blir för tung att bära eller när du måste möta en vardaglig situation som idag bara känns skrämmande kan det vara bra att försöka byta perspektiv…

Yogalärarens sätt att byta perspektiv på:

Utför inversioner på yogamattan. Inversioner betyder kort och gått att vänd upp – och – ner på sig själv. Kroppens cirkulation ökar vilket kan skapa nya sätt att tänka på, nya perspektiv. Du balanserar även kroppens system genom att vara upp och ner, det kan behövas i dessa tider när det känns som att allt är ur balans.

Att ta kontroll på sin egen kropp och hur den jobbar kan kännas lugnande för sinnet när vi är hjälplösa i att kontrollera det som sker runt omkring oss (gäller ju även utan världs-pandemi).

Två inversioner som hjälper dig att byta perspektiv:

Viparita Karani – legs up the wall
En mjuk position som passar perfekt att avsluta dagen med! Ligg nära en vägg med rumpan, ryggen på marken och YES benen upp mot väggen. Stanna gärna 5-10 min.

Adho mukha vrksasana – handstående mot vägg
En krävande position som kan upplevas som både tuff och styrkekrävande. Ta hjälp av en vägg eller vän. Försök ta dig upp med lätthet och stanna så länge du orkar.
1 minut handstående om dagen är bra för magen?!

When life is up side down, create some new perspective. Foto: Privat

Vänd upp och ner någon gång om dagen för att inte stagnera i jobbiga och orosfyllda tankemönster! Kan det bli en lustfylld April-utmaning?

Psst…följ @flowwithfanny för att inte missa utmaningen!

Läs också intervjun med mig här på sajten: https://iamready.se/halsa/fanny-besegrade-stressen-alla-borde-testa-det/

Varma kramar på håll,
Fanny, wellnesredaktör

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.