Yogaläraren tipsar: “Så stärker du ditt immunförsvar inför våren”

nässköjning, eterisk olja och rökelse - reningstekniker som yogisarna pysllar med. Bild: Unsplash

Alla är vi bekanta med tipsen som håller dig ”fri från förkylning” tvätta händerna ofta…osv. Om du känner att det är dags att testa någon ny metod som faktiskt stärker ditt immunförsvar långsiktigt och renar flera av kroppens olika system så kan du i den här artikeln läsa om yogaläraren och hälsocoachen – Fanny Elgstrands tips på reningstekniker som hon använder i vardagen för att stärka sitt system. 

___________________________________________

Det snörvlas och snoras, folk hostar och nyser. Om du har barn på förskola kommer det bli extra tufft för dig att stå emot den där årliga influensan och vabruari. Men med ett stark immunförsvar kan kroppen klara mycket mer än vad du tror!

Inom yogans filosofi finns en gren som kallas shatkarma kriyas på sunscrit och reningstekniker på svenska. Shatkarma kriyas står för de sex olika reningsteknikerna som utförs för att rena kropp och sinne. Vissa något brutala och inte så vanliga här i västvärlden (varsågod att googla för tydligare förklaring). Syftet är att alla kroppens system ska bli renade på olika sätt. Här nedan kan du läsa om en av reningstekniken – ”neti”eller nässköljning på svenska.

Reningstekniken Neti

En av de sex reningsteknikerna är nässköljning vilket är toppen att göra när slemhinnorna i näsa och svalg känns torra och irriterade. Neti renar näsan och bihålorna från slagg och bakterier. Du kan köpa en nässkölj på ett apotek eller använda dig av en näskanna.

Det går ut på att skölja näsan regelbundet med vatten + en liten mängd salt – på apoteket kan du köpa specifikt salt anpassat för nässköljning.

Boosta med eteriska oljor

En eterisk olja framställs genom pressning och destillering av blommor, blad från växter, träd och örter. Det finns många oljor med olika egenskaper som stimulerar kroppen och sinnet på olika sätt. Till exempel Lavendel, pepparmint och eucalyptus som är yogaläraren Fannys favoriter i vardagen.

Lavendelolja för att lugna ner sinnet och få en avslappnad känsla i kroppen. Pepparmint för att få igång cirkulationen på morgonen och få en pigg känsla i kroppen. Eucalyptus för att STÄRKA och pigga upp systemet vid nästäppa, snuva och förkylning.

Hur använder jag oljorna?
Vi absorberar oljan via huden men också via andningsvägarna.
Ett par droppar lavendel på huvudkudden i sängen, pepparmint mellan handflatorna för att sedan andas några djupa andetag på morgonen och eucalyptus i ett ångbad för andningsvägar, bihålor så fort förkylningssymptom dyker upp!

Lavendel, pepparmint & eucalyptus är Fannys favoriter när det kommer till eterisk olja.

Ett kallbad stärker immunförsvaret långsiktigt

Att bygga ett strakt immunförsvar kan ta tid. Något som både är uppfriskande och stärkande i längden är de där kallbaden som så många (inte bara yogisar) håller på med. Läs mer om kallbadets positiva effekter HÄR.

Rena luften och energierna i ditt hem

Det sista tipset från yogaläraren Fanny är att rena luften och energierna i ditt hem. Självklart är det en bra idé att släppa in lite frisk luft i sovrummet framåt kvällen eller i samband med att du städar. Men om du bor mitt i stan där bilar kör förbi utanför fönstret kanske inte luften upplevs som så frisk… då är rökelse ett hett tips! Ett exempel på naturlig rökelse är salvia som just har en renande effekt och sägs föra bort negativa energier. En annan rökelse är Palo santo som renar, skapar balans och sägs ha helande egenskaper.

Stärk immunförsvaret – låt de goda tarmbakterierna frodas

Stora delar av immunförsvaret sitter i dina tarmar, här har du alltså stor chans att stärka ditt system genom medvetna val! Något som vi mår bra av är goda tarmbakterier då de stärker systemet. Genom att äta mjölksyrebakterier kommer dina bakterier att frodas. Testa lite syrade grönsaker som kimchi eller kombucha (japp sånt som alla yogisar pysslar med) eller varför inte lite vanlig fil med goda mjölksyrebakterier?’

//

Våga testa något nytt! Utforska din kropp och ditt sinne med de här härliga reningsteknikerna.
Styrkekramar i förkylningstider önskar er yogalärare, Fanny Elgstrand @flowwithfanny

Bild: privat

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.