Monthly Archives

januari 2019

Okategoriserade

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Tid är det jag saknar mest just nu. Jag önskar att jag hade mer tid till att träna, mer tid till att umgås med vänner, mer tid till att blogga, mer tid att lägga på matlagning etc. Med tiden som bristvara så måste man prioritera det som är viktigast för att orka. Just nu prioriterar jag familjen, mitt jobb, att laga hälsosam mat samt att träna minst 4 gånger per vecka. På foten får dessvärre allt annat annat däremellan. 

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Prioritering i tidsbesparingssyfte! Träning på hotellet (innan hemfärd till familjen) samt frukost på rummet istället för i den knökfulla restaurangen.

Good-enough är tillräckligt

Men, istället för att pressa mig till att hinna med alla de där sakerna som jag inte hinner så försöker jag tala om för mig själv att lagom är good-enough! Hinner jag bara blogga en gång i veckan så får det vara ok just nu. Hinner jag inte träna oftare än 4 ggr/vecka så är det ingen som klandrar mig. Har jag inte ringt tillbaka till min föräldrar nere i Spanien på hela veckan så tror jag ändå att de förstår att min tid inte riktigt har funnits (samt att jag förmodligen har somnat på soffan). Hinner jag inte fixa en mer avancerad lunch-låda än en halvtorr kycklingfilé serverad med en trist grönsallad så är det ingen annan än jag själv som lider. Sänka kraven och förväntningarna på sig själv är A och O.

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Inget sexigt över den lunchtallriken direkt…men gott och mättande var det iaf!

Det här blev ett “själv-hjälp-inlägg”, men jag vill tro att det är fler än jag som önskar att de hade mer tid samt känner en stress i att inte kunna göra allt som man vill och borde. Mitt råd till dem (och mig själv) är som sagt; fundera ut vad som är viktigt i livet just nu och prioritera det! Min erfarenhet är att så småningom så kommer det ett tidstillskott eller en lucka där man kan peta in något som man inte har haft tid för innan.

Tack vare mina prioriteringar och min beslutsamhet så är 4 av de där “jag myser för mycket på soffan och äter för mycket godsaker”-kilona ett minne blott. Så, kämpa på och prioritera det som är viktigt för dig, då ökar det mentala (och det fysiska – beroende på vad man prioriterar) välbefinnandet.

mat

Blomkålstabbouleh – ett nytt nyttigt favvorecept med blomkål!

Blomkålstabbouleh - ett nytt nyttigt favvorecept med blomkål!

Nu adderas ännu ett recept till favoritsamlingen, nämligen blomkålstabbouleh. Grundreceptet är en tabbouleh, utan bulgur, men med blomkål. Jisses vad gott det blev, utan tvekan en utmanare till min andra blomkålssallad 

Blomkålstabbouleh - ett nytt nyttigt favvorecept med blomkål!

Tada! Enkel och snabb att tillaga samt grymt god.

Ingredienser

Ca 300 g färsk blomkål

1 gul lök

2-3 tomater

100 g bladpersilja

1/2 citron

Salt, peppar

Gör så här

Riv blomkålen på den grova sidan på rivjärnet. Släpp ner i kokande vatten i ca 30 sekunder och häll sedan av i ett durkslag.

Finhacka löken och bladpersiljan (använd ej de grova stjälkarna) och tärna därefter tomaten. Blanda detta med den avsvalnade blomkålen. Pressa en halv citron över salladen samt krydda med salt och peppar. Färdigt!

Till denna sallad serverade jag grillad kyckling och en vitlöks- och yoghurtsås

Blomkålstabbouleh - ett nytt nyttigt favvorecept med blomkål!

Innan blomkålen adderades

Blomkålstabbouleh - ett nytt nyttigt favvorecept med blomkål!

Blomkålen rivs på den grova sidan och bildar ett “blomkålsris”

Okategoriserade

Vecka 1 är avklarad och det med ett fantastiskt resultat – på alla nivåer!

Vecka 1 är avklarad och det med ett fantastiskt resultat - på alla nivåer!

Då var vecka 1 avklarad och det med väldigt positiva resultat! Av de “myskilon” som jag har lagt på mig så försvann 2,5 kilo denna första vecka! Allt jag gjorde var att sluta äta snask, börja äta nyttigt och regelbundet samt att återinföra motionen. 

Vecka 1 är avklarad och det med ett fantastiskt resultat - på alla nivåer!

No more! Gött är det, men jag har låtit bli!

Veckans viktigaste lärdomar

Det är gott med vatten

Alltså; det är viktigt att dricka mycket vatten och adderar man citron, gurka, grapefrukt etc så blir det ännu godare.

Det är halt ute och det är då lätt att stå på öronen under promenaden

Alltså; promenader räcker faktiskt, man behöver inte träna mer eller hårdare än så om man inte kan/vill, men ha broddar eller liknande på er!

Det är gott och trevligt att dricka te/kaffe på kvällen istället för att äta snask

Alltså; det går att låta bli godiset/snasket, man måste bara hitta något annat att se fram emot och som skänker lust.

Att gå på toa regelbundet är nice för då får man fler tillfällen/minuter för sig själv

Alltså; min mage mår så mycket bättre av regelbunden och nyttig kost samt av motion vilket avspeglar sig i att besöken på toa ökar.

Jag ser någon annan i spegeln än den som jag har sett där tidigare

Alltså; den där 38-åriga kvinnan som tidigare stirrade med ihålig blick mot mig har bytts ut mot en person som ler och som har något gnistrande i blicken.

Summasumarum så är detta mina tydligaste reflektioner från vecka 1, och även om informationen kring toabesöksfrekvensen var TMI (to much information) för vissa, så bjuder jag ändå på det. Av någon oförklarlig anledning så får jag Arja Saijonmaa´s låt “Jag vill tacka livet” (på underbaraste och bredaste finlandssvenska) på huvudet när jag tänker min mentala position i detta nu. Jag känner mig så mycket gladare, piggare och sprudlande…just like back in the days:-)

Nu mot vecka 2 med samma energi och pepp!

Vecka 1 är avklarad och det med ett fantastiskt resultat - på alla nivåer!

I´m back on track, både bildligt och bokstavligt talat!

mat Träning

Fem dagar utan godsaker och onyttigheter – I´m back on track!

Fem dagar utan godsaker och onyttigheter - I´m back on track!

Fem dagar utan snask och godsaker må låta lite, men för mig är det en enorm seger! Jag kan utan bekymmer byta ut dygnets alla måltider mot godsaker, onyttigheter och snask. Men no more! Att ha fem snaskfria dagar är den grund som jag ville få innan vardagen med dess svårlagda pussel kickar in. Men, helt ärligt så har det faktiskt inte varit särskilt svårt att låta bli gotterierna. Jag var så fast besluten och motiverad kring detta så något annat alternativ fanns inte. Det handlar bara om att bestämma sig!

Fem dagar utan godsaker och onyttigheter - I´m back on track!

Från en näve julgodis till frukost så fick min favvofrulle göra come back!

Fokus denna helg är att upprätta ett träningsschema samt att planera veckans måltider. Jag är (som jag har beskrivit tidigare) ett kontrollfreak av rang och trivs därför allra bäst när jag har styrt upp den kommande veckan. På måndag så ska jag dessutom införskaffa mig ett träningskort på någon lokal relativt nära mitt jobb i Uppsala. Dock ska Google konsulteras först för att veta vilket av dem som skall sätta fart på denna superpeppade lagom-motionären. På något vrickat sätt så ser jag fram emot att med mitt högröda ansikte och med min genomblöta (läs: svettiga) lugg springa där på löpbandet eller puscha mig själv till några extra plankan-sekunder.

Fem dagar utan godsaker och onyttigheter - I´m back on track!

Bild från i somras (efter ett hårt träningspass) som visar på mitt så alltid högröda plyte och den svettiga luggen i sidoposition.

Peppen är som sagt på topp och jag ser fram emot den kommande veckan då träningen blir regelbunden, matlådorna går från obefintliga eller kvarglömda till att vara medtagna och hälsosamma samt då de snaskfria dagarna fortsätter att öka!

LET´S DO THIS!