Okategoriserade

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Tid är det jag saknar mest just nu. Jag önskar att jag hade mer tid till att träna, mer tid till att umgås med vänner, mer tid till att blogga, mer tid att lägga på matlagning etc. Med tiden som bristvara så måste man prioritera det som är viktigast för att orka. Just nu prioriterar jag familjen, mitt jobb, att laga hälsosam mat samt att träna minst 4 gånger per vecka. På foten får dessvärre allt annat annat däremellan. 

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Prioritering i tidsbesparingssyfte! Träning på hotellet (innan hemfärd till familjen) samt frukost på rummet istället för i den knökfulla restaurangen.

Good-enough är tillräckligt

Men, istället för att pressa mig till att hinna med alla de där sakerna som jag inte hinner så försöker jag tala om för mig själv att lagom är good-enough! Hinner jag bara blogga en gång i veckan så får det vara ok just nu. Hinner jag inte träna oftare än 4 ggr/vecka så är det ingen som klandrar mig. Har jag inte ringt tillbaka till min föräldrar nere i Spanien på hela veckan så tror jag ändå att de förstår att min tid inte riktigt har funnits (samt att jag förmodligen har somnat på soffan). Hinner jag inte fixa en mer avancerad lunch-låda än en halvtorr kycklingfilé serverad med en trist grönsallad så är det ingen annan än jag själv som lider. Sänka kraven och förväntningarna på sig själv är A och O.

Tidsbrist! Då är prioriteringar en nödvändighet för välbefinnandet

Inget sexigt över den lunchtallriken direkt…men gott och mättande var det iaf!

Det här blev ett “själv-hjälp-inlägg”, men jag vill tro att det är fler än jag som önskar att de hade mer tid samt känner en stress i att inte kunna göra allt som man vill och borde. Mitt råd till dem (och mig själv) är som sagt; fundera ut vad som är viktigt i livet just nu och prioritera det! Min erfarenhet är att så småningom så kommer det ett tidstillskott eller en lucka där man kan peta in något som man inte har haft tid för innan.

Tack vare mina prioriteringar och min beslutsamhet så är 4 av de där “jag myser för mycket på soffan och äter för mycket godsaker”-kilona ett minne blott. Så, kämpa på och prioritera det som är viktigt för dig, då ökar det mentala (och det fysiska – beroende på vad man prioriterar) välbefinnandet.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply