5 tips på aktiviteter som du kan göra hemifrån i Corona-tider

Foto. Shutterstock

Under rådande omständigheter uppmanas vi att jobba hemifrån, somliga anställda permitteras och många uppdrag ställs in för oss egenföretagare. Så hur kan man få tiden att gå och göra något konstruktivt av denna påtvingade isolering och samhällsstörning? Här tipsar I AM READY´s chefredaktör Malin Nylén om aktiviteter som man kan passa på att göra nu i Corona-tider som du kanske inte tar dig tid för annars.

För det första tror jag det är viktigt att få livet att likna det normala så mycket som möjligt. Vi mår bra av rutiner så ställ alarmet och kliv upp i vanlig tid, träna, ät en ordentlig frukost och gör dig i ordning i dressade/casual kläder (ej mysbyxor) – precis som om du skulle gå till jobbet en helt vanlig dag.

Corona-karantän? Gör det bästa av dina dagar i isolering!

Jag och Mårten är inte särskilt rädda för viruset för vår egen del men tar naturligtvis pandemin på allvar och undviker onödig social kontakt, spritar händerna och håller oss uppdaterade med Folkhälsomyndighetens dagliga presskonferens som sänds kl 14:00 på Youtube. För övrigt försöker vi sätta guldkant på tillvaron så mycket vi kan, så som att teama kring matlagning och hundpromenader samt se till att komma ut en stund varje dag och träna tillsammans.
Jag tror att den största utmaningen för oss alla ligger i att vända ett deppigt mindset till pepp och använda den här tiden till något vettigt och komma ut på “andra sidan” som en uppgraderad version av oss själva (och våra företag) . Vänner, det är NU du ska passa på att…

1. Lära dig nya digitala verktyg

Den här punkten gäller kanske främst egenföretagaren… När livet sätts på paus erbjuds det ”perfekta tillfället” (som aldrig infinner sig annars) för att se över dina digitala verktyg för ditt företag och på så vis bli mer effektiv i din kommunikation – organisera och effektivisera!
Det är nu du kan ta dig tid för att “rebranda” dig själv som att se över din profil på Linkedin och dina sociala medier. Är du nöjd med bildspråket och tonaliteten i dina kanaler eller vill du kanske ta nytt grepp? Passa på att rensa och uppdatera mejllistan till ditt nyhetsbrev (även om det tar tid och är svintråkigt), sätta dig in i bildredigering och lära dig hantera rörligt material i Imovie (eller annat videoredigeringsprogram) nu när fokus flyttas från IRL till nätet. Många i vår bransch börjar erbjuda föreläsningar och träning på webben. Tips! Vi sitter alla på olika skills. HÄR listar sociala medier experten Linda Hörnfeldt hennes bästa digitala verktyg för din business.

Att ha en representativ hemsida där du tydligt beskriver dina tjänster samt vara aktiv på sociala medier med relevant content för din målgrupp ökar dina chanser som företagare. Berätta vem du är. Vad är din nisch? Foto. Shutterstock

2. Investera i en ny vana

Jag tror det bara är SATS av de stora gymkedjorna som har stängt på grund av Coronaviruset? De andra träningsföretagen har öppet som vanligt med mer strikta renlighetsåtgärder och det är ju upp till gemeneman om vill utsätta sig för den miljön eller inte. Efter ett samtal med vänner, anställda på multinationella företag (som tvingas arbeta hemifrån) har jag förstått att det råder allmän håglöshet och att många tappar sina hälsosamma rutiner på grund av Corona-deppen..? Det är ju inte alls bra i så fall.
Det sägs att det tar 66 dagar att införa en bestående ny vana som en ny träningsrutin, bättre sömn- eller matvanor. Så varför inte passa på att investera i en ny vana och när Corona-kulmen (förhoppningsvis) har ebbat ut mot sommaren kommer du att känna dig mer inakt och starkare än någonsin.
Vi får ändå vara tacksam om att kulmen av Corona-pandemin drabbar oss på den ljusa sidan av året då det vackra vädret bjuder in till promenader och utomhusträning. Det finns så många enkla övningar du kan göra utan redskap och med bara kroppen som motstånd. Att jogga eller ta en rask promenad i 20 minuter och avrunda/bryta av med några styrkeövningar som ringar in hela kroppens behov är ett smart och tidseffektivt sätt att träna på. På nätet finns det många bra tjänster som erbjuder streamad träning efter person, nivå och behov.

Du kanske även gillar Träna hemma – enkelt och effektivt!

Sluta upp med genvägarna till soffan eller datorn. Peppa dig själv i stället. Bemöt kampen om att kanske sätta ett personligt rekord tillsammans med din partner och vänner i dessa tider. Foto: Wix Shutterstock

3. Ta dig tid för utbildning och vidareutveckling

Kanske har du länge gått i tankarna om att gå en vidareutbildning men inte tagit dig tid? Nu är det gyllene tillfället för att gå den där kursen som du sugit på. Själv tänkte jag passa på att lära mig Photoshop så att jag själv kan redigera bilder på proffsnivå. Det finns mycket man kan göra via nätet och på betalstreamingtjänsterna finns det både bildande dokumentärmaterial och rolig underhållning. Och under dessa kristider med bara tung information på nyheterna får vi inte glömma betydelsen av underhållning som avkoppling för hjärnan oavsett om det handlar om att vila ögonen i en bra bok, pysslamed hantverk eller slå ihjäl några minuter med online casino – whatever floats your boat.

4. Ta tag i hemmaprojekt

De flesta av oss har nog mer eller mindre tuffa hemmaprojekt som vi skjuter på? Många av oss äger dessutom alldeles för mycket prylar som vi inte använder och som tar energi och plats att ha drällandes hemma. Så varför inte passa på att rensa ordentligt och skänka eller sälj sånt du inte har användning för!

Vid eventuellt inkomstbortfall är det ju toppen om man kan hitta andra möjligheter till extrapengar. Vill man kan man ju göra rensandet till en peppig team building-aktivitet tillsammans med familjen och spara pengarna till en härlig familjesemester när det är okej att resa igen. Varför inte spara på miljön, sponsra de lokala hotellen och hemestra i Sverige!

5. Koppla av med hantverk (och skaffa nya hobbys)

Att ägna sig åt hantverk som till exempel sömnad, binda fiskeflugor, måla eller snickra är inte bara kul och kreativt utan ger en påvisad positiv effekt på hälsan. Att sysselsätta dig med hantverk är ett utmärkt sätt att koncentrera sig och glömma sina vardagsbekymmer för en stund. Det kan även utveckla sin koordination och psykomotoriska färdigheter, samt sänka din stressnivå. Vi vill poängtera att då vi använder order ”hantverk” refererar vi till allt som man kan göra med händerna. Målet kan vara personlig utveckling, kreativitet eller bara att ha roligt. Att ha hobbys som inte är arbetsrelaterade är faktiskt ett viktigt inslag i livet som man ofta glömmer bort i karriärstressen. Jag är glad att jag har konsten som jag alltid kommer kunna återkoppla till och även senare i livet som pensionär.

Vallmoblommor i papier mache…

Läs mer Så använder du din kreativitet som en boost i vardagen

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.