Läsarfrågan: ”Kan sötsug vara genetiskt?”

Fotocred. Karin Bar, Unsplash

Har du svårt att tacka nej till sötsaker trots att du innerst inne inte vill äta dem? Varför blir vi sugna på sött, varifrån kommer sötsuget och hur kan man hantera det utan att det blir trist? Och kan sötsuget vara genetiskt, det vill säga att somliga biologiskt kan ha lättare att bli sockerberoende än andra?

Då och då kommer det in läsarfrågor till redaktionen. Denna gången om sötsug och om det kan vara genetiskt och om vad man kan göra för att dämpa det? Här får du vår dietist Marina Sjöbergs svar och bästa tips.

”Hej I am ready-redaktionen, jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att besvara en fråga om socker och sötsug. Vissa hälsoexperter påstår att sötsaker bara är en ”ovana” medan jag upplever att sockret och jag har ett speciellt band, starkare än andras. Jag vill gärna sluta äta sötsaker i veckorna men tycker det är svårt då socker är min ”napp”. Nu har jag fått höra att sötsuget kan vara genetiskt, det vill säga att somliga har lättare att bli sockerberoende än andra? Och om i så fall, vad kan jag göra för att dämpa det?

Tacksam för svar, anonym”

Så här svarar I am Ready´s dietist Marina Sjöberg:

“Jag anser att även i detta fall (som gällande allting annat när det kommer till kroppen och hur vi fungerar) spelar 1000 saker roll. Man brukar ju slarvigt prata om “salt och socker-människor”… Saltsug kan handla om att vissa är saltresistenta och har kanske lågt blodtryck och dessa blir oftare sugna på salta saker såsom chips å salta nötter– just för att kroppen behöver det. Andra kanske har lågt serotoninnivå, och behöver få kickar i form av snabba kolhydrater/socker. Så vad du är sugen på kan bero på så många saker. Vissa ”speedade” personligheter självmedicinerar sig genom galet mycket träning, alkohol och droger eller socker. De får ett lugn av detta…
Som sagt, vad som är genetiskt eller ej ska jag ha osagt, men visst styr våra gener hur vår kropp och hjärna funkar och detta inklusive hur hormoner styr vårt behov och därigenom kanske sug och slutligen handlingar.

Marinas tips på saker som du kan göra för att motverka sötsuget:

– Ät så regelbundet du kan.
– Gör måltiden lite mer komplett så den innehåller såväl kolhydrater, fett och protein (för mättnad).
– Ät socker om du vill… men planera det så du njuter såväl innan, under tiden som efter (det vill säga, ät medvetet och kontrollerat för att du gillar det och faktiskt vill njuta av det)”

Läs mer Läsarfrågan:”Varför triggas min hunger av frukt?”

Marina Sjöberg är leg. dietist samt beteendevetare/ idrottspedagog verksam i Karlstad. Hon jobbar sedan 20 år tillbaks som egen företagare med allt från undervisning på universitet, gymnasieskolor och idrottsförbund till individuella samtal. Marina jobbar med såväl svårt sjuka patienter/ kunder till elitidrottare på olika nivåer. Sedan ca 20 år tillbaks är hon dessutom Svensk Friidrotts dietist. Bilden är lånad av Blogger Bootcamp

Har du frågor om hälsa och livsstil?

Mejla oss! Ingen fråga är för “dum” eller för “krånglig”.. alla frågor tas på allvar och besvaras av våra experter. Och om någon fråga är utom vår kompetens, försöker vi hjälpa dig vidare!: info@iamready.se

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.