Så kommer du igen efter semestern

En mikrosemester ger dig chansen att komma ner i varv. Ta en dag från att jaga nya intryck och låt hjärnan jobba på halvfart. Foto. Shutterstock

Man kanske skulle tycka att det borde finnas ett likhetstecken mellan semester och utvilad? Men faktum är att var femte svensk känner sig stressade inför semestern och efter flera intensiva semesterveckor kan man behöva ladda batterierna inför jobbstarten. Då kan en mikrosemester och egentid vara en god idé!

5 tips för en lyckad mikrosemester

Inför semestern är 19 procent av svenskarna stressade. Bland personer mellan 18-29 år är siffran högre (26 procent). Även kvinnor är mer stressad inför semestern än genomsnittet (21 procent). Det visar en ny underöskning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL. Mest orolig är man för att man inte ska ha fått med sig allt i packningen och att semestern inte ska leva upp till familjens förväntningar. Andra saker man oroar sig för att någon ska bli sjuk, att inte hinna klart på jobbet och att pengarna inte ska räcka till.
Med alla dessa orosmoln på himlen och den inre press som dessa tankespöken måste skapa, är det således fullt förståeligt om man känner att man behöver checka ut för en dag och koppla av för sig själv – ta en dag ledigt, helt på sina egna villkor.
Vad är då avkoppling? Avkoppling kan naturligtvis se väldigt olika ut från person till person, så kom ihåg att det är bara du som kan avgöra vad avkoppling är för dig. Glöm inte, det här är din dag!

1. Ta en välförtjänt sovmorgon

Ta en morgon när du hoppar över att ställa alarmet och ger dig tid att vakna efter din egen naturliga klocka. Stig upp och tillred en god frukost till dig själv som innehåller alla dina kylsskåps- och skafferifavoriter. Ta en lång dusch och gör en bodyscrub och njut av att låta knoppen och kroppen vakna långsamt.

2. Lek turist i din egen stad

Turista i din egen stad och låt benen göra jobbet. Foto. Shutterstock

Besök ett nytt café som du varit nyfiken på länge. Testa något nytt på menyn (utan att bry dig om kaloriinnehållet).
Gå på bio ensam eller kika in på en utställning … eller besök en vacker park. Testa hur det känns att sätta dig där, på en bänk, med en bok. Stanna kvar så, precis så länge du vill.
Läs mer PT-Caroline W Söderblom tipsar: “Så kommer du igång med träningen efter semestern

3. Stäng av mobilen

“Icke förhandlingsbart!” är jag helt säker på att överläkaren och sommarprataren Anders Hansen, författare av böckerna Hjärnstark och Skärmhjärnan, skulle ha sagt om den här specifika punken. Och visst finns det ett stort återhämtningsvärde i att ta kontroll över tekniken och välja att inte bli nådd.
Men jag vill också återknyta till inledningen och påminna dig om att det bara är du, och bara du, som kan avgöra vad som är avkoppling för Dig – om det så är att läsa, promenera, simma eller utöva yoga…
Eller, är det kanske så, att du levt mobilfritt under hela semetern lång, omgiven av barn? Så vem har rätt att döma dig, om du den här egodagen till ära, vill passa på, att i din ensamhet (och få ta av dig “förebilds-tiaran” för en stund), tillfredställa belöningssinnet med dopaminkickar från shoppingsajter som Zalando, Boozt eller (om än Gud så förbjudet) frossa av ett smörgåsbord av spel på Zimpler Cazzino? “Whatever floats your boat”– påmin dig själv om att i dag styr du skutan. I dag (“aj, aj”) är Du kapten!
Du kanske även gillar Så tar du makten över mobilen-en praktisk övning i social kompetens

4. Hitta en tyst “hemlig” plats

Hitta en tyst plats att ladda batterierna på! Foto. Pixabay

I Stockholm finns många tysta platser att minisemestra på. Välj ut någon av dem, din egen “hemliga” plats, och flanera där i dina egna tankar. Kanske är de största behoven just nu tystnad, en dos natur, en paus från tänkandet och möjligheten att för en stund bara vara. Tänk på vad du vill uppnå med det nya terminshalvåret. Kanske är det att bli bättre på att lyssna inåt och göra fler aktiva val?
Läs även Hitta din intuition och låt den leda dig i höst

5. Låt naturen bli din “healer”

Vi lever i en urban, hektisk, bildskärmsdominerad, högljudd, informations- och nöjespackad värld. Vi är mer och mer uppkopplade med resten av världen och har mindre och mindre kontakt med naturen, nuet och vår inre kärna av lugn och stillhet. Forskning visar att naturen har en stärker immunförsvaret, 30 minuter om dagen är allt som behövs enligt läkarna för att minska stress och sänka blodtrycket. Så varför inte “skriva ut” en naturupplevelse åt dig själv, i vilken form du helst föredrar.
Läs gärna Natur på recept | Själavård i skog och mark

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.