Så lyckas du som egenföretagare i träningsbranschen

Få tipsen hur du kan tränga igenom bruset och nå ut med ditt koncept och varumärke! Foto. Shutterstock

Alltfler satsar på att frilansa som personlig tränare med egen firma. Drömmen är för många att öppna ett eget gym. Och bortsett från en vass produkt eller tjänst finns det bra hjälpmedel att tillgå som hjälper till att förstärka ditt varumärke. Här får du tipsen som förenklar din kommunikation och hjälper dig att nå ut i bruset.

Som frilansande PT eller nybliven gymägare är du oftats din egen ekonomi-, pr- och marknadschef. Och för att lyckas med att jonglera alla dessa olika roller ensam, behöver man tänka steget längre. I den här artikeln tipsar vi om smarta saker att investera i för att förhöja paketeringen och upplevelsen av din tjänst eller produkt. Det bästa är att det behöver inte ens bli dyrt. Du kan säkert hålla med om att första intrycket är viktigt i mötet med människor? Faktum är att man har inte särskilt många sekunder på sig att göra avtryck på en ny potentiell uppdragsgivare/klient eller gymkortsköpare. Därför behöver man gör sig redo och kitta sig med de medel man kan:

3 bra investeringar som hjälper dig att spara pengar långsiktigt

1.En snygg hemsida – ”syns du så finns du”

Hemsidan är ditt visitkort på nätet. Allting sker på nätet i dag och det är jätteviktigt att kunna erbjuda kunden en snygg, tydlig och lättnavigerad hemsida där man kan läsa om din produkt eller tjänst. Din hemsida ska vara det första som kommer upp när man söker online på ditt varumärke.
Idag finns det en uppsjö av tjänster på gratis hemsidor där du enkelt själv kan skapa din egen sida efter enkla manualer. Om du googlar på ”gratis hemsidor” kommer det komma upp massvis med förslag. Naturligtvis tillkommer det en avgift abonnemang och på dessa finns det olika modeller att välja mellan.

Att ha en representativ hemsida där du tydligt beskriver dina tjänster samt vara aktiv på sociala medier med relevant content för din målgrupp är ett steg närmare din personliga succé. Berätta vem du är: Vad är din nisch? Vilken är din USP: Varför ska man vända sig till just dig? Foto. Shutterstock

2. Sociala medier – ”lär känna din målgrupp”

Sociala medier och influencer marketing är det som gäller i dag för företag som har råd och vill nå ut snabbt till en nischad målgrupp. Är man en startup och i början av att skapa sina egna ”buzz” behöver man vara smart för att ta sig igenom bruset. Du behöver både våga vara spetsig (läs: nischa dig)) samt ta reda på din USP, det vill säga en unique selling point som med några få ord förklarar varför man ska vända sig till just dig.
En välbeprövad strategi för att skapa engagemang hos målgruppen är att vara personlig för att beröra människors känslor och förstå deras behov. Och för att göra det behöver du kommunicera med dina följare och lära känna dem. Till exempel kan du ställa frågor och visa att du bryr dig om dem. Du som tränare eller hälsocoach: Tipsa och posta rörligt material (det går alltid hem) och att jobba med inspirationsvideos och IG-TV är effektivt för att skapa en efterfrågan av din tjänst. Men undvik att ge bort för mycket gratis på sociala medier om du vill kunna ta betalt för träningsprogram och kostupplägg etcetera i tjänsten.

Ett annat sätt att skapa bra PR (läs: indirekt gratis marknadsföring) är att väcka debatter genom att skriva insändare till dagstidningar och beröra aktuella samhällsfrågor. Frågor som på olika sätt upplevs relevant och genuint engagerande ör din målgrupp. Detta är definitiv inte en enkel uppgift för någon men roligt för den som hittar rätt. 

Få proffstipsen här https://www.resume.se/insikt/resume-insikt/vi-forsokte-bli-queens-i-sociala-medier-har-ar-sju-gyllene-regler-for-succe/

3. Ett säljande visitkort – ”hjälper dig att göra ett proffsigt intryck”

Ofta springer man in i människor när båda har ont om tid. Som punkt nummer tre på listan kommer smart affärsutrustning som till exempel ett representativt visitkort – gärna ett som går i samma stil som din hemsida. Det är väldigt smart att hålla sig till en röd tråd i hela kommunikationsledet för att tydliggöra ditt varumärke. Senare kanske du även vill göra flyers och beachflaggor om du ställer ut på mässor med ditt företag… Det kommer upplevas både professionellt och imponerande att varumärket känns intakt och genomtänkt redan från början. Ett smart tips är att tänka ”less is more” när du designar själv efter gratismallar. Ju fler färger, detaljer och krusiduller desto billigare ser det oftast ut.

Glöm inte bort dig själv! “First impression last”, du som säljer hälsa är ditt eget skyltfönster. Foto. Shutterstock

Sist men inte minst: Glöm inte att investera i dig själv!

Egentligen borde denna punkt ligga högst upp på listan. Du är ditt eget varumärke och det är dig kunden köper, oavsett om du jobbar som personlig tränare eller säljer hälsokost eller dylikt. Om inte du ser ut att leva som du lär kommer heller inte din produkt eller tjänst upplevas trovärdig. Viktigt är att man tar hand om sig själv och sin hälsa samt tänker på sitt uppträdande både i tjänsten och utanför träningslokalen.
Lycka till på vägen mot din personliga succé! Önskar vännerna på I AM READY-redaktionen. <3

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.