Unna dig! (fast gör det med måtta)

Lev passionerat! Njut av livets goda men värdera dig själv och ditt välmående. Alla mår vi bra av olika saker. Ställ dig frågan. "Vad får mig att må bra?" Foto. Shutterstock

Nu ska ett nyttigare och hälsosammare liv starta! Och det betyder att man aldrig mer får … 

Stopp ..!

Om det är så man börjar ett nyårslöfte har man redan begått ett stort misstag. Att förbjuda sig själv från att göra saker och säga att man aldrig mer ska äta godis eller titta på teve är inte en bra idé. Faktum är att det är större chans att man bryter mot sitt löfte just för att det är ett förbud. Det man istället ska göra för att dra ned på en sak är att begränsa sitt intag eller tiden som läggs. Vem vet, kanske kommer en nedtrappning bidra till att du slutar helt med en vana. Kanske upptäcker du att vissa saker blir godare ju mer sällan du äter eller ägnar dig åt dem.
Och det bästa av allt. Begränsning betyder att man fortfarande kan göra alla de där sakerna som man tycker om, samtidigt som man gör förändringar och går mot en hälsosammare tillvaro.

Mat och godis

Att äta hälsosamt handlar inte om att man aldrig mer får äta pizza eller en påse Polly. Det handlar om att man begränsar intaget och äter med moderation. Många gånger äter vi godis eller andra onyttigheter när vi är uttråkade och det gäller istället att välja sina tillfällen. Ät godis när du verkligen känner dig sugen på det, kanske till en filmkväll eller när du går på bio.

Skärmtid

Det är lätt att sitta lite för länge med surfplattan eller mobilen. Ett enkelt knep för att undvika detta är att schemalägga och tidsbegränsa skärmtiden. Ställ en timer när du börjar surfa på sociala medier som Instagram och Facebook och sluta när klockan ringer. Samma sak gäller för spel. Det är lätt att fastna i omtyckta titlar som Candy Crush, Cut the Rope eller Starburst. Oavsett om det är pusselspel eller spelautomaterär det viktigt att tänka på sitt spelande. Det är viktigt att sätta egna spelgränser och ta del av spelpolicys, så att man fortfarande kan njuta av underhållningen men på ett ansvarsfullt sätt. I dag kan man även självtesta sig för att se hur säkert ens spelande är.

Teve och film

Tevetittandet får en egen kategori, även om man kan begränsa teve- och filmtittandet på samma sätt som skärmtiden. Det man kan göra för att begränsa tittandet och minska risken att man ”fastnar” i soffan är att inte starta teven som om den vore en radio. Många startar teven när de kommer hem trots att de inte sätter sig och tittar. Detta kan både vara distraherande och öka risken för att du sätter dig i soffan istället för att göra allt det andra du hade planerat.

Shopping

Unna dig, fast med måtta
Att ta kontroll över ditt shoppingbeteende är positivt i många avseenden. Foto. Shutterstock

Vi måste börja konsumera mindre, och inte bara för plånbokens skull utan även för miljön. Det här betyder däremot inte att du aldrig mer får handla – tänk istället efter. Behöver du verkligen den där tröjan eller tavlan? Och om du verkligen vill köpa den där saken, kan du sälja av eller skänka bort någon av dina gamla saker? Ett begränsat och hållbart konsumerande kan faktiskt både väcka nya idéer och göra under för dig och miljön.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.