Vad gör du när flyget blir försenat?(dina rättigheter som resenär)

Varje dag lyfter och landar det drygt 600 plan från Arlanda. Många reser i jobbet och att planet avgår som det ska tar man föregivet. Men naturligtvis kan flyget bli försenat och till och med ställas in till följd av ekonomiska konsekvenser. Om du drabbas av inställt flyg när du flyger från ett EU-land eller till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU, har du rätt att bli ombokad eller få biljetten återbetald. Du kan dessutom ha rätt till ekonomisk ersättning.

När olyckan är framme

Som ett exempel kan jag berätta om ett tillfälle när vi hade varit och jobbat på en träningsresa och planet hem ställdes in på grund av tekniskt fel. Om det inte vore för att vi hade en bokad föreläsning i Karlstad dagen efter som det hade sålts biljetter till, hade det kanske inte varit en katastrof att behöva stanna övernatta i Spanien, för att flyga hem tidigt morgonen efter tillsammans med de övriga resenärerna… Men för oss var detta inget alternativ och efter viss möda (och stort stresspåslag) lyckades vi på egen hand hitta en resa till London och kunde således ta oss hem till Arlanda i tid och genomföra föreläsningen i Karlstad på kvällen. (Det här var den korta versionen som du kanske förstår)
De ekonomiska förlusten för oss i den här processen blev stor då vi tvingades köpa två biljetter från Spanien till London per person då vi inte fick biljetterna vi vid första köpet från en känd bokningssajt på grund av ”tekniskt fel” och fick göra om köpet över disk på flygplasten. Med biljetterna från London till Sverige fick vi göra 3 biljettköp/utlägg per person. Inte förrän nästan ett år efteråt fick vi kompensation från researrangören, det vill säga vår uppdragsgivare i det här fallet.

Läs mer Första gången på träningsresa? 9 tips på smarta saker att packa ner i träningsväskan

Spara tid och pengar

Foto. Pixabay

Det här var ett typexempel på en situation när du som resenär och konsument kan behöva hjälp för att återkräva dina pengar vid försenat flyg eller få kompensation från förlorat bagage. Ibland är flyg försenade, men det betyder inte att du inte ska få ersättning. Du kan ha rätt till upp till €600 i ersättning om ditt flyg har försenats, ställts in eller överbokats under de senaste tre åren.

Läs mer om dina rättigheter som konsument i Europa

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/

Då finns AirHelp som är ett app-företag som specialiserat sig på att hjälpa resenärer i nöd och mot en serviceavgift hjälper dig att driva igenom ekonomiska processer och till och med på rättslig nivå. Om ditt flyg är inställt med kort varsel, försenat med 3 timmar eller mer, eller om du nekats ombordstigning som inte var på grund av ditt eget fel kan du få upp till 600 € i ersättning.

Det fina med AirHelp´s tjänster är att de bara debiterar för sitt arbete om de lyckas med uppdraget att kompensera dig för dina förluster. AirHelp´s app är oerhört användarvänlig och du kan enkelt själv logga in och räkna ut vilken ekonomisk ersättning du har rätt att kräva igen. Med ett medlemskap i Airhelp sparar du både tid och huvudvärk och kan lägga fokus på betydligt trevligare saker än att driva igenom återkrav.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.