PR-event

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Förra måndagen blev jag inbjuden till en trendspaningsfrukost med SATS där vi träningsjournalister/bloggare under en gemensam fikastund blev informerade om vad som sias vara de största träningstrenderna 2018. Att högintensiv träning, sk HIIT (toppar listan) och kroppsviktsträning är poppis är ingen nyhet. Kan vara skönt att få ”skiten” gjord på så kort tid som möjligt och slippa vara beroende av ett gym om man är en urban, aktiv människa som reser i jobbet eller om du är mammaledig och tränar hemma, digitalt. Och som motvikt till fart och fläkt, behöver vi återhämta oss med Yoga, andning och inre fokus.

På 2:a plats – träna i grupp

Den allra största förändringen, mot föregående år, är att det här med gemenskap och träna i grupp, har blivit en viktigare morot för att hålla i träningsrutinerna året om. Det sociala behovet tror jag har vuxit sig starkare i och med att vi spenderar så pass mycket tid tillsammans med tekniken… Utöver inaktivitet och stress tror jag att känslan av ensamhet och utanförskap är några av de största hälsobovarna i samhället i dag. Visst kan en digital livsstils-app vara en förlängd arm och en bra genväg i vissa fall, men jag är 100% övertygad om att vi BEHÖVER det fysiska mötet för att må bra – både inom vården och i träningsvärlden. Och i livet i stort. Det är så många värdefulla parametrar i kommunikationen mellan människor som vi missar i mobiltelefonen. Och som  jag “alltid” (sedan sociala medier fick sitt genombrott) har sagt … vi behöver “lajka” mindre och kramas mer!

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Vi behöver high fiva varandra mer!

Om SATS HIIT the Ground

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Tonje Kristenstuen har grundat SATS-konceptet HIIT the Ground som nu erbjuds på de flesta SATS-anläggningar i Norden.

HIIT the Ground är ett 30 minuters svettigt och roligt gruppträningsprogram som ska boosta både kondis, styrka och teamkänslan. Tack vare den noga beräknade variationen mellan höga pulstoppar och enkla men tuffa styrkemoment är detta pass skräddarsytt för att ge dig en maximal träningseffekt. Det enda träningstillbehöret, utöver den egna kroppen är glidmattor som du använder under händer och fötter i vissa styrkedelar på golvet.

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Högintensiv träning (HIIT) toppar listan av aktuella träningstrender 2018

Tack SATS för en god frukost och svettig stund!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply