Hälsa 40 plus

Drömmare eller doer – vem av dem är du?

Jag är definitivt en doer, en person som genomför saker och inte bara snackar. Men jag är också en drömmare med storslagna visioner. Framförallt om nätterna. När jag sover. 

Nästan varje natt drömmer jag drömmar jag minns och är ofta starkt berörd av dessa när jag vaknar. Jag har läst en del om sömn och när du drömmer tydligt och mycket som jag, betyder det att du har korta andningsuppehåll under natten, och kan därför inte tillgodogöra dig sömnen lika bra.

Därför vaknar jag nästan aldrig och känner mig utsövd, utan har en lång startsträcka innan jag kickar igång. Känner mig som den där albatrossen Orville i Bernard & Bianca (från 1978) som var för tjock för att flyga. Han lyfte till sist, med hjälp av en trampolin, men det var med stor möda, haha. Lite så är det för mig när jag vaknar. Kämpar med alla verktyg jag kan för att få lite adrenalin (läs livsvilja) i systemet.

Sömnen är numera mitt ”gruset i dojan” …  bromsklossen mellan mig och mitt ”strukturerade idealliv” med tidiga joggingturer i gryningen och ork att bry mig mer om mig själv och saker jag skulle behöva ta tag i men inte gör.

Jag har börjat fundera på allvar om jag kanske skulle testa att lägga om kosten till mer vegansk? Men för mig som precis har kommit igång med att laga vanlig mat (göra mina egna köttbullar och baka mitt eget bröd osv) känns det som ett stort steg. Men jag kanske kan börja med att smyga in det veganska köket lite mer och inte förändra allt på en gång tänker jag …
Prio ett är att dra ner på kaffet och även sötsakerna (eller skippa helt) som jag äter mer nu när jag slutat dricka vin. Och för att komma till rätta med suget (läs belöningsknarkandet) och komma i själslig balans kanske jag borde testa yoga på allvar?
Men jag pallar verkligen inte att ta mig till en yogastudio på andra sidan stan för att yoga. Tess tipsade om ”Yoga with Adrianne” på Youtube. Kanske ska börja med det? Jag har kikat kort på en film och känner att jag gillar henne direkt. Och yogamattor har vi ju ingen brist på direkt här i hemmet om jag säger så. 150 stycken staplade på hög för att vara exakt. #attboietthemmagym

 

När jag på allvar börjar fundera på yoga och vegansk kost … ja, då är jag desperat. Men känner att (nästan) ALLT  är faktiskt värt att testa för att få bättre sömnkvalitet.

Vad har jag missat? Har du några tips? 🙂

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply
    Henriette Danielsen
    oktober 16, 2018 at 7:59 f m

    Yoga With Adriene changed my life. Tycker verkligen du skall tästa och se vad du tycker 🙂 1 tips är hennes 30 days of yoga 🙂 Lycka till 😀

    • Malin Nylén
      Reply
      Malin Nylén
      oktober 16, 2018 at 8:23 f m

      Tack snälla Henriette <3 Ja, Tess pratade också om 30-dagars-yogan med Adrianne. Ska faktiskt testa! Hoppas du mår bra. Kram

  • Reply
    Jennie Elm
    oktober 16, 2018 at 1:05 e m

    Det där med kosten tror jag stenhårt på. Framför allt att äta ”rätt” i samband med sänggåendet. Sträva efter att kroppen känner sig nöjd och redo att släppa taget om vakenheten. Utöver att lyssna på kroppen vad gäller energi in, så har det stora utropstecknet för mig (efter flera år med sömnsvårigheter) varit att VÅGA slappna av. Lägga mig, blunda och lita på att sömnen kommer. 💛

    • Malin Nylén
      Reply
      Malin Nylén
      oktober 17, 2018 at 3:57 e m

      Absolut. Kosten tror jag är jätteviktigt. Jag har inga problem att sova men tror jag ”gör upp med livet” när jag sover. Tack för input! Kram

  • Reply
    Anna Wallert
    oktober 16, 2018 at 6:14 e m

    Häng med Mårten på Svettisdagarna så kan su och jag köra passet ”Yoga är inte för mig”! 😘

    • Malin Nylén
      Reply
      Malin Nylén
      oktober 17, 2018 at 3:55 e m

      Det ska jag göra bara datumet passar <3 Kram

    Leave a Reply