Monthly Archives

oktober 2018

Träning vardagsmotion

Min första inspiration till ett liv med rörelseglädje

Det börjar någonstans, man har ofta en person eller något som inspirerar. Min första inspiration till träning är min aktiva storebror.

Livet, visst är det bra fint? Vi skapar möjligheter och på så vis skapar vi våra erfarenheter. Det här inlägget handlar om min första inspiration till träning. Nu pratar jag inte inspiration i form av resultat utan synen på hälsa och rörelse.

Min storebror har alltid varit i rörande förebild för mig. Träning är något som jag förknippat honom med, ja och självklart ödmjukhet, kärlek och vänskap. Hela min familj var aktiv när jag var liten men någonstans i tonåren kunde jag känna att träning var något roligt. Jag såg min bror spela fotboll och hur duktig han var, jag körde vidare på friidrott och handbollen.

Poängen med inspiration för mig handlar inte om att man ska vara bäst, det handlar om en hållbarhet. En hållbarhet i motion, hälsa och mående. Det är något jag alltid sett att min bror vill satsa på. Jag vill mig känna att han var den första som gav mig inspiration till vad rörelseglädje är – just det roliga i det vi gör. Seriöst eller inte men att glädjen är med ger mig energi till att fortsätta.

 

 

vardagsmotion

Att våga slappna av är en konst i sig

Att lova sin kropp och knopp att få ökad rörlighet och ro kanske är det bästa löftet jag gjort

Till och börja med ska jag poientera att den härliga höstbilden inte var från igår. Men för att belysa dagens ämne: första ordentliga försöket till någon form av yoga.

Jag trodde mig inte att jag skulle känna lugn under passet, känna ro att slumra till och andas genom magen. Men visst blev det så, jag vågade släppa in alla sinnen som jag kanske aldrig vågat gjort tidigare. Min kropp gav vika och tankarna kom men flög förbi.

Timmen gick väldigt fort och jag insåg efter passet att det är första yogapasset jag inte tänkt på hur lång tid det är kvar. Den känslan var skön. Jag blev lugnare än vad jag var innan. Jag tror jag vågar ge det här fler chanser. Vem vill inte känns att sinnet får lite ro då och då? Tack kroppen för att du var villig att försöka.

Jag var faktiskt nervös inför passet. Men det var absolut inget att vara nervös för.

Träning

Burpees och fem yogapass innan jul

Tid för nya utmaningar och nya möjligheter- snart är året slut.

Ja snart är år 2018 slut och jag måste erkänna att året har varit upp och ner på alla olika vis. Jag har utvecklats som mamma, fru och min träning har utvecklats enormt mycket det här året.

Jag vill nu ge mig själv chansen att skapa nya förutsättningar och nya utmaningar. Min absolut största utmaning kommer nu yoga. Jag vill så gärna inte prioritera bort min träning för ett eller två yogapass men någonstans vet jag att min kropp och knopp behöver det. Så därför är det min första utmaning att få till fem yogapass innan julafton. Jag kommer att nämna då och då vad jag känner för passen och om jag tycker att det ger mig en positiv känsla. Yoga handlar inte bara om det inre utan även rörligheten blir bättre.

I min träning behöver jag en smidig kropp som gärna är rörlig och spänstig. Så hej å hå nu ska jag verkligen på riktigt ge yoga en chans. Önska mig lycka till!

Jag tränar bland annat bänkpress. En rörlig rygg är ett bra redskap

Fortsätter med mina knäböj och lägger till Burpees

För ett par veckor sedan gav jag mig själv utmaningen att utföra ett viss antal knäböj under dagen fram till jul. Jag ville även uppmuntra oss alla till att ge det en chans. Nu tänkte jag öka upp vardagspulsen med 10 Burpees varje dag till julafton. Gå dem, hoppa eller gör dem halva- du bestämmer. Det viktigaste är att man försöker och kanske kan man få till en i ställer för inga alls? Try it 🌟

Träning vardagsmotion

Tack vare vardagsmotionen har resultaten ramlat in

Vardagsmotionen hjälper till

Tack vare att jag jobbar vid sidan av min träning, det vill säga den enkla träningen som vardagsmotion faktiskt är – har resultat trillat in.

Jag vill mig säga att mina extra knäböj i jeans här och där, eller tåhävningar vid disken eller för att inte nämna armhävningarna vid vardagsbordet har hjälpt mig att komma framåt. Givetvis ska jag inte försumma den rätt så hårda träningen jag gör vid sidan om, men just vardagsmotionen ger balans och framför allt ger det kroppen extra styrka när kroppen är i aktiv vila.

Det kanske handlar om just det här, att skapa hållbara rutiner som knäböj vid vikning av tvätt eller 60 situps om dagen utspritt över hela dan som ger det lilla extra för att nå resultat. Det är en fin känsla av balans och förståelse när man väl hittar den pusselbiten. Ge dig själv chansen att hitta rätt pusselbit, ibland behöver man jaga och leta länge tills man hittar rätt bit, men den kommer du tillslut att hitta.

Lite armhävningar på jobbet

Till handstående träning på gymmet

vardagsmotion

Min son är bland de klokaste jag vet

Sliten kropp men villig knopp

Ja så kan det vara ibland att kroppen är sliten pga tidigare träning eller andra aspekter. Men samtidigt är knoppen med och den vill gärna röra sig.

Jag och min äldsta son tog oss en promenad i morse. Det var en mysig och småkylig höstmorgon. Tillsammans hade vi många intressanta konversationer och han insåg snabbt att mamman inte har alla världens svar. Vi pratade om varför mamma och pappa inte tycker att han och lillebror ska få äta godis alla dagar i veckan. Vi pratade om varför mormor och morfar inte bor i Falun.

Men mamma när jag springer, går eller leker så mår jag bra. Jag tror att min kropp gör det med faktiskt

Allt blir så mycket lättare när du förklarar

När O efter ett tag berättar för mig hur han känner med känslor, tankar osv kring rörelse blir allt så mycket lättare. Om vi alla ser rörelse som en femåring gör tänk vad mycket mer motion vi skulle få till?

Jag menar att ta två steg i trappan istället för ett, att små springa till bilen istället för att hålla i mobilen och titta på sociala medier. Det här är små enkla saker som en femåring kan nämna då kanske vi vuxna bör kunna nämna några fler? Just saying.

En promenad tillsammans gör att nuet blir mer verkligt

vardagsmotion

Nu kommer min årstid, den som ger mig ro

En lugnare promenad med lite enkla övningar längs älven

Det blev en lugn och fin höstpromenad. Tid att samla intryck, sortera och placera dem precis där dem bör vara. En del tankar valde jag att sortera bort helt.

En del dagar behövs den form av återhämtning, att njuta och bara vara i nuet. Att man förstår vad set viktiga är, att må bra inifrån och ut. Precis så som vi pratat om tidigare som Malin Nylen nämnde för flera månader sen att det är just det enkla grejerna som blir av. Det var precis vad den här promenaden handlade om, att ta en lugn promenad, samla in intryck och kanske göra en eller två armhävningar längs vägen bara för att det är roligt. Det måste inte vara så komplicerat utan ibland är det just det enkla vi behöver.

Precis ren lycka <3

vardagsmotion

Fina möjligheter – armhävningar på biblioteket

Möjligheter finns, ser vi dem?

Varje dag vaknar jag upp, ser över dagen och set till att se mina möjligheter. Det handlar inte om att allt måste vara så perfekt eller krävande. Vart finns tiden idag för någon rörelse?

Dagarna är så olika och precis allt kan egentligen hända. Så varför inte hitta små enkla knep som gör att du kan få till din rörelse lite när som. Jag tror du hänger med.

Idag studerar jag på biblioteket, men det stoppar väl inte för att göra lika som hemma? Köra någon övning då och då? Så därför gör jag idag en armhävning var tionde minut.

En eller två armhävningar mellan studierna går lika bra på hemmaplan som på biblioteket.

Mamma om man är hungrig måste man äta för att inte bli sur. Men sen när man inte är hungrig längre så blir man trött. Konstigt det där – Oliwer 5 år

Precis så som min son ovan nämnde om trötthet efter maten men vikten av att äta. Så känner jag för rörelse i någon form. Jag behöver rörelsen för att orka med dagen men blir lite seg efteråt. Men ge det någon timma så är kroppen igång. Precis som efter man har ätit en god måltid. Så vad blir din rörelse idag?

Hållbara vanor vardagsmotion

Så här väcker jag kroppen hemma mellan studietimmarna

Dagens inlägg är rätt simpelt, tre snabba övningar. Jobba i 20 sekunder per övning och gör fem varv.

Övning 1 – Burpees

Börja i armhävnings position, hoppa sedan rätt upp i luften. Se bild nr 2

Du väljer om du går eller hoppas din Burpees

Övning nr 2 – knäböjs rotation

Sätt dig så djupt du kan. Stanna till och följ blicken med motsatt arm mot taket. Upprepa varannan sida

Jobba upp och ner med kroppen. Spänn magen. Du väljer om du gör på knä eller tå

Hoppas du testar, det är kul!

Kram!

vardagsmotion

En fin eftermiddag med mycket rörelse

Kan trygghet vara grunden till ditt välmående?

När sonen vill att mamman jagar i skogen så är det klart att mamma ställer upp

Mamma om du jagar mig så springer jag, sen jagar jag dig och vi har ett lopp där jag vinner, okej?

Precis så började det. En eftermiddag som blev en promenad tillsammans med lek och skoj i skogen. Ni vet den omedvetna rörelsen som kommer med leken- den är underbar!

Efter tio varv i joggingtempo med sönerna och mannen(nja något varv sprang han) 😉 började kroppen bli varm. Det är är anledningen till varför jag alltid har träningskläder på mig när vi är ute på promenad för den blir alltid varm och svettig. Vi tog oss senare till en lekpark där vi lekte gladiatorer och spindelmannen. Ja ni förstår att mammagladiator och spindelmannen sonen blev då varma efter tävlingar, bus och skratt. En riktigt fin eftermiddag.

Lekplatser är roliga, man kan få till mycket rörelse där.

Här är sonen Panzar i gladiatorerna

vardagsmotion

Vänd inte ryggen mot dig själv

Livet handlar om inlärning, erfarenhet och rätt ofta insikt.

Vi skapar våra mål för att vi vill uppnå dem, annars är det kanske lite onödigt att ha mål om man inte vill uppnå dem. Men om vi ser det som så att vi skapar målen för att visionen är att de ska kunna uppnås. Men det som är viktigt är att uppnå de små stegen vi tar för att komma till själva visionen av målet?

Jag tänker som så att vi ibland glömmer det fina arbetet vi gör längs vägen. Vi är ibland så fokuserade på att uppnå just vårt mål att vi glömmer framstegen vi gör hela tiden. Jag vill hoppas att framstegen till målen ger oss möjligheten att skapa, lära och få en fin insikt. För om vi inte vänder ryggen mot oss själva tror jag att vi lättare kan se det bra vi gör. Vi kan skapa en livsglädje genom att ge oss själva lite beröm. Se dig själv som ditt mål. Se stegen till lärdom och insikt som fina egenskaper när dagarna är lite tuffare. Skapa en stark framsida istället för en trött baksida.