vardagsmotion

Träna ute: Ge vintern en chans till din träning när gymmen är överfulla

Träna ute nu när vintern och kylan börjar att smyga sig tätt in på oss. Glöm inte din träning bara för att det är mycket folk inne i gymmet.

I helgen är det första advent och på flera ställen börjar vintern att smyga sig på. Under vintern kan det vara svårt att motivera sig till att träna ute, det förstår jag med. Men jag kan känna mig mer omotiverad om jag kommer till gymmet och alla maskiner är upptagna eller fria ytor för gymmet är fullt. Då blir det intervaller på löpbandet för den delen är ofta minst belastad. Men då har jag börjat vända om i tankarna. Vi tar det gamla klassiska, det finns inge dåligt väder bara dåliga kläder. Att motionera och träna ute är precis lika bra som inne i gymmet och man kan smyga in styrkan under ett intervallpass med.

Det handlar inte om att göra det avancerat, det handlar om att se små möjligheter till att röra sig. Jag vet att en promenad för många inte känns som träning men underskatta inte promenaden för den ger dig möjlighet att träna istället för att sitta i soffan. På din promenad kan du som jag i tidigare inlägg nämn utföra olika övningar som ger dig både värma och styrketräning. Det absolut bästa med att träna ute är enligt mig miljön! Mindre folk, mindre intryck bara du och din promenad.

Sätt i en bra låt i hörlurarna, ta på dig varma kläder och skor. Kliv ut genom dörren, ta steget och kom igång med dagens träning lika snabbt som skorna kom på! Det handlar om att göra inte att tänka på att man ska göra. Genom en promenad kan man när man vill små jogga, göra armhävningar, springa, göra upphopp eller varför inte bara njuta av naturen. De här tillfället ger dig mer än att gå runt på gymmet och känna att allt är upptaget. Skapa din chans, din möjlighet till att få motionen gjort.

Ett enkelt sätt att träna på

Nedan kommer ett exempel på hur du kan träna lätt ute:

15 minuter
Gör 10 Armhävningar
10 Upphopp

15 minuter
Gör 10 Utfallssteg
10 Knäböj

När du gjort det här känner du alltid själv om du är klar för idag eller om du vill fortsätta promenaden. Om du fortsätter kan du ha samma upplägg som ovan för att nästa promenad ändra fokus på muskelgrupp. Se till att ge dig möjligheten till att träna och motionera även om kylan är här.

Träna ute: Ge vintern en chans till din träning när gymmen är överfulla

Att göra armhävningar går året om och är en bra övning.

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply