Träning

Kortleksträning – ett roligt sätt att träna på

Att träna bör till stor del vara roligt och därför kan man ibland tappa gnistan när inspirationen sviker. Ta fram kortleken, välj fyra övningar och börja träna!

När man känner att varken hjärnan eller kroppen orkar planera in träningen se dig då omkring i hemmet och ta fram din kortlek. Du kan genom kortleken skapa ett träningspass att utföra själv eller med någon annan. När du använder kortleken som träningsredskap behöver du välja ut fyra övningar, en för varje symbol på korten. När du gjort det är det bara att börja att vända upp ett kort. Det antal siffror eller figur som kortet visar är antalet du utför. Det här är roligt och enkelt att utföra, du väljer själv om du vill göra övningarna med din kropp eller med olika redskap som extra vikt. Här nedan kommer exempel på övningar:

 

Kortleksträning - ett roligt sätt att träna på

Plankan kommer på spader – om du får ett spader ess är det 14 sekunder du skall stå i plankan.

Kortleksträning - ett roligt sätt att träna på

Mautenclimbers – Den här övningen kommer på hjärter och nu fick jag hjärter kung vilket innebär: 13 climbers

Kortleksträning - ett roligt sätt att träna på

Dubbel ryggresning kommer på ruter: Övningen går till som så att du spänner magen och fokuserar på att få armar och fötter i luften som bilden. Spänn magen och stanna i läget i antal sekunder kortet visar.

Kortleksträning - ett roligt sätt att träna på

Superman (klöver): Spänn magen när di för arm fram och motsatt ben bak- fram och tillbaka.

Ge träningen möjligheten att utvecklas

Det är med träning som kortleksträning jag oftast får roligt när jag tränar. Det är viktigt för mig att träningen känns bra och givande därför behöver jag olika alternativ till mina träningsformer. Det här ett roligt och givande pass där man kan köra varannan styrka och flåsövning om man vill.

Kortleksträning - ett roligt sätt att träna på

52 kort senare och kroppen har fått sig en genomkörare.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply