Monthly Archives

januari 2019

vardagsmotion

Bli din bästa vän och skapa gäldje tillsammans

Bli din bästa vän och skapa gäldje tillsammans

Bli din absolut bästa vän och skapa en glädje tillsammans som ni inte vill glömma

Att känna ånger, missnöje eller hopplöshet kan vi alla känna. När vi känner det är det enkelt att se det negativa och att vi missar det fina vi har omkring oss. Jag har lovat mig själv att bli min bästa vän, för tillsammans kan vi skapa glädje, uppfylla mål och skapa en harmoni vi inte haft tidigare. När jag skriver att jag vill vara min bästa vän handlar det om att skapa förutsättningar till något bra. Jag vill vakna på morgonen och känna att jag äger mina val. Precis som med min motion.

Vardagsmotionen är en kombination av glädje

För dig som inte tänkt på att gå till affären när du ska handla mjölk, eller du som inte tagit trapporna istället för hissen, testa det. De korta små stunderna vi kan ta oss till rörelse värmer vårt inre. Det måste inte vara en mils promenad det kan vara så enkelt som att gå tre varv runt skrivbordet på kontoret. Se till att du äger dina val och testa att vara din bästa vän och skapa en fin dag tillsammans. 

Bli din bästa vän och skapa gäldje tillsammans

Tar en promenad till stan med barnen istället för bilen.

Hållbara vanor vardagsmotion

Testa att ha din kropp som ditt bästa redskap

Testa att ha din kropp som ditt bästa redskap

Testa något nytt kan ibland vara skrämmande men också lärorikt. Det handlar inte om att det måste vara tunga vikter utan kroppen duger fint.

En del dagar misstar man sin planerade tid och snabbt känner man att träning är inget som man kommer hinna med just idag. Men någonstans av dina minuter på en dag kan du välja att använda din kropp till något effektivt – lägg ner tio till femton minuter på dig själv det fixar du.

Testa något nytt och använd din kropp som redskap

Papporna Johan och Peter har gjort sina två första hemmapass. De båda vågade testa något inte gjort frivilligt innan och hoppas nu att det kan bli en hållbar vana.

Johan träna i 15 intensiva minuter och det var baserat på tre övningar:
10 situps
10 Russiantwist (stanna i bottenläget på en situps och rotera med överkroppen sida till sida)
10 upphopp

Peter vill jobba i 10 aktiva minuter och hans övningar i första passet var:

10 Situps
10 Armhävningar mot bord/bänk
10 utfallssteg bakåt

Helt slut, men övningarna var bra då de var olika så man orkade mer – Johan

 

Testa att ha din kropp som ditt bästa redskap

Upphopp – Johan

Testa att ha din kropp som ditt bästa redskap

Armhävning mot bordet och sonen får vara med – Peter

 

 

 

vardagsmotion

Vardagsmotion är något bra – här är småbarnspapporna som vill öka vardagsmotionen

Vardagsmotion är något vi alla kan behöva i olika former. Johan är en nybliven pappa och Peters son är strax över ett år. De är två av mina kollegor som vill få till vardagsmotionen lite extra, men inte på gymmet.

Som personer är vi olika, en del gillar gymmet, en del googlar på styrkeövningar och en del vet inte alls vad man skall göra. Alla sätt är okej och det viktiga är att man skapar någon form av glädje i det man vill göra. Att utföra någon form av styrka i sin vardagsmotion kan vara en nyckel till en enkel träningsform. Men som småbarnsförälder är det inte alltid lätt att få till tiden på gymmet. Under ett par månader kommer de här småbarnsföräldrarna få enkla hemma övningar med kroppsvikt. De kommer få testa två olika träningssätt – Johan kommer träna 15 minuter tre gånger i veckan. Peter kommer träna 10 minuter två gånger i veckan.  Tanken är att de skall få tillbaka lite energi och få chansen att testa att utföra träning hemma på ett enkelt sätt. Ni kommer få följa deras hemmaträning till och från på bloggen under den här våren. 

När man får ett träningsprogram serverat är ju 15 minuter tre dagar i veckan inget alls – Johan

Det är det enkla som blir av

Som jag nämnt förut är det de enkla sakerna som blir av, det kan vara så enkelt som att få in en rutin. En rutin som man själv mår bra av och kan hålla i det långa loppet. Det viktiga är glädjen. Det ska bli kul att följa grabbarnas nya rutin och se om det är något de själva gillar och mår bra av.

Det är lite tjatigt så jag säger ja. Men jag behöver ju det här – Peter

 

Vardagsmotion är något bra - här är småbarnspapporna som vill öka vardagsmotionen

De testar en av övningarna som kommer att komma.

Vardagsmotion är något bra - här är småbarnspapporna som vill öka vardagsmotionen

En till övning som du kan göra på fler olika sätt. Armhävningar.

 

vardagsmotion

Blomman håller på att vissna – vattnar du den då?

Blomman håller på att vissna och om du inte vattnar den tappar den sin energi. Om vi inte matar oss med glädje och lycka tappar vi vår energi. Enkel matematik?

En växt är något som behöver energi för att överleva, precis som vår glädje till motion – den behöver tankas med energi för att fortsätta känna glädje och få sin energi. Det är rätt enkelt att vattna blomman om man glömt göra det på ett par dagar. Man ser tydligt att bladen böjar tappa energi och sin position. Men när vi själva tappar gnistan är vi där och rättar till den lika snabbt då?

Det är så snabbt gjort, ta vattenkannan och vattna blomman. Det är lika snabbt gjort att se över sina mål, värderingar och se över vad man själv anser är roligt med sin motion. Det handlar inte om att man måste springa milen, utan att man fokuserar på att göra det man gläds av. Stoppa undan den negativa energin, vattna din blomma och vattna ditt inre lite oftare. Det är du värd.

Blomman håller på att vissna - vattnar du den då?

Ibland behöver jag påminnas om hur glad jag faktiskt kan vara.

vardagsmotion

Du är den viktigaste på dina 24 timmar av dygnet

Foto : Mårten Nylén

Av alla i din omgivning är du den viktigaste

För att du skall skapa möjligheter i din vardag är det viktigaste att du ser dig själv. Du är den enda som kan göra arbetet för att du skall må bra i hälsa, mål och motion. Skapa möjligheter utifrån de förutsättningar du har. Se din kropp som din maskin, ditt redskap för att ta dig igenom svåra dagar och bra dagar. Skapa en trygg grund att stå på för att ta dig vidare till nästa steg. Du är bra precis som du är.

Du är den viktigaste på dina 24 timmar av dygnet

Ge kroppen det du vill ge den.

vardagsmotion

Utmanar mig själv och vardagsmotionen blir som bäst

För mig  handlar det om att jag utmanar mig med små saker i vardagsmotionen för att skapa glädje och hållbarheten kvar.

Det viktiga med att motionera handlar inte om att man måste prestera utan små medel kan hjälpa till. Jag tycker om kombinationen av att träna på gym, i skogen och genom promenader. Det viktiga i alla fall  mig handlar om att skapa variation för att jag skall behålla energin och glöden i vardagsmotionen. Jag tycker om att promenera och jag delar gärna med mig av promenaderna tillsammans med mina barn.

Att ha ett mål med promenaden kan ibland vara ett hjälpmedel, därför brukar jag ta promenaderna med barnen till olika mål för att göra det roligt för oss alla tre. Det kanske inte låter så spännande, men att gå 4 km tillsammans med en femåring och en tvååring (i vagn mest) kan vara utmanande i sig. Det är därför lekplatser, picknick bänkar och naturen blir fina hjälp medel längs vägen. Det är ofta genom promenader med barnen som jag har glädje i rörelsen för det blir aldrig som jag tänkt att det skulle bli. Visst kan det vara prövande med både gnäll och egna viljor men tillsammans blir det ofta bra i slutet av aktiviteten.

Utmanar mig själv och vardagsmotionen blir som bäst

En fin förmiddag tillsammans med barnen. Promenad, lek och picknick.

Senaste promenaden blev rogivande och svettig

Fötterna gick och musiken var peppande i öronen. Kroppen var pigg och benen ville inte sluta gå. Jag stannar upp vid en sjö och andas in vinterluften och precis då börjar mina ben att springa. Vi lunkar fram och stannar upp vid e lyktstolpe och gör 20 knäböj, 20 utfallssteg för att sedan promenera vidare. Jag bestämmer att vid nästa bank skall jag springa i två minuter och benen bar i väg i två minuter av lunkande tempo. Tiden ute i vinterluften varade i 70 minuter och jag hade avklarat 100 utfallssteg och 100 knäböj som jag knappt märkte av. Styrketräning som kroppen behöver men inte behövde arbeta jätte hårt för. Ibland kan det vara just det lilla som gör det hela så mycket roligare.