Monthly Archives

november 2018

Träning

HEMMATRÄNING PÅ 15 MINUTER

3 Övningar och 15 minuter är allt du behöver för att bränna av ett bra träningspass hemma!

Det här passet är baserat på de 3 vanligaste hemma-träningsverktygen som de allra flesta har hemma i byrålådan, nämligen  miniband, gummiband och din egna kroppsvikt. För att sedan få en möjlighet till variation i träningspasset så finns även extra övningar tillagt under varje bild. Slå på en träningstimer (Training timer i appstore exempelvis) och testa!

 

UPPLÄGG: Övningarna genomförs i 30 sekunder med 15 sekunders vila innan nästa omgång á 30 sek startar igen. Varje övning upprepas sedan 4 gånger innan en ny övning inleds. Övning 2 + 3 är baserade på ett ben/en arm i taget, vilket alltså innebär att du startar med höger sida och genomför 4 x 30 sek jobb på samma sidan innan du går över till vänster sidan. När vänster sida är gjord så går du vidare till nästa övning.

HÖGRE PULS: Vill du avluta med en högre puls så lägg till 30 sek knäböj (högt tempo) följt utav 30 sek armhävningar (på knä eller tå) och avsluta med 30 sekunder crunches/sit up direkt efter träningsrundan.

 

 

GENIE SIT

Att tänka på under övningen: Starta sittandes på knä, spänn bålen och luta dig långsamt bakåt och känna att rumpa och baksida lår kontrollerar tempot. Kom upp långsamt och fokusera på att framsida lår jobbar/drar upp kroppen till startpositionen samtidigt som magen är spänd och håller överkroppen rak. Den här övningen stärker både bål/ben/rumpa och utmanar även kroppskontrollen och flexibiliteten i kroppen.

Testa också: Att kila fast hälarna under exempelvis en sängkant och gör rörelsen åt omvänt håll, alltså att du istället lutar dig framåt med överkroppen. Håll händerna framför bröstet ifall du behöver stöd för att komma upp, denna övningen känns ordentligt i baksida lår.

 

 

BENSPARK BAKÅT MED MINIBAND / DONKEY KICK

Att tänka på under övningen: Bålen ska vara spänd och aktiverad under övningen för att bära upp överkroppen. Även rumpan ska vara aktiverad under rörelsen då det är främst rumpans muskulatur som jobbar när benet dras bakåt. Försök att ha en anspänning i rumpan under hela övningen, och håll höften rak på det balanserade benet så inte bäckenbenet skjuts ut åt sidan. Håll gärna i en vägg eller i en stol för att hitta balansen i början. (Minibandet kommer från Norgesbeast)

Testa också: Att sätta ned det bakre benet och jobba i ett utfall. Stanna i utfallspositionen och pulsera upp/ned i rörelsen i 30 sekunder innan du byter till nästa ben och pulserar även 30 sekunder här. Avsluta med 30 sekunder knäböj då båda fötterna står parallellt med varandra.

 

 

ENARMSRODD MED GUMMIBAND

Att tänka på under övningen: Böj knäna något, spänn bålen och håll din rygg rak utan att svanka. Tänk att rumpan ska ut och bakåt, och försök även att hålla din höft rak. Öppna upp bröstet, rulla bak axlarna och låt motsatt arm vila på ditt ben för att hitta stöd i rörelsen. Dra upp bandet mot dig och håll armbågen nära kroppen, tänk att armbågen ska bakåt och känn hur ryggen drar upp motståndet. Släpp ned armen kontrollerat mot golvet och upprepa rörelsen.

Testa också: Att utföra övningen med båda händerna samtidigt. Ställ dig på bandet med båda fötterna och tänk precis som i beskrivningen för enarmsrodden. Du kan även utföra båda varianterna sittandes på golvet med gummibandet runt fötterna.

 

 

Lycka till! ❥

Motivation

3 SNABBA FÖR TRÄNINGSMOTIVATION

Passar på att dunka in 3 enkla sätt att peppa träningen i vinter. För ibland behövs det extra motivation när dagarna känns lite gråa helt enkelt.

 

NY PODCAST ATT FÖLJA

Ät rätt träna smart  “I Ät rätt träna smart pratar vi om allt som berör träning, kost, hälsa och livsstil och diskuterar om allt från overhead squats till att hitta balans i vardagen. Förutom oss värdar (Martin Gilck, Malin Henriksson & Sara Söderström) kommer podden även förgyllas med intressanta gäster som vi är övertygade om kommer kunna inspirera, motivera och bidra med lite nya kunskap”.

Jag tycker extra mycket om de senaste två uppdateringarna.  Avsnitt #15 med Lukas Högberg fokuserar mycket kring Games och Crossfit, och avsnitt #14 med Joseph Tekie som handlar mer om kategorin fitness. Killarna är riktigt sköna och ärliga, in och lyssna!

Länk: Ät rätt träna smart

 

NYA TRÄNINGSREDSKAP ATT TESTA

Hållbara miniband / Treningsstrikk från Norgesbeast “Hip bandsen är en mix av Bomull och Polyester vilket ger det en lång hållbarhet. Materialet Polyester gör bandet elastiskt vilket ger det en bra passform kring låren. Fungerar att tvätta i tvättmaskinen på 40 grader, men rekommenderar 30. Banden finns i tre olika grader av motstånd, perfekt för alla typer av styrka. Använd banden när du värmer upp eller när du utför exempelvis benböj, höftlyft eller utfallssteg. Bekvämlighet är nyckeln med hip bands från Norgesbeast.”

Här är det ett nytt samarbete som har rullat in. Bra kvalité och ett bra komplement till träningen, speciellt benträningen där jag använder banden flitigt! Norgesbest är inte helt oväntat ett Norskt företag, men dom fraktar gratis till Sverige. Heja!

Länk: Norgesbeast.no/sv (gratis frakt till Sverige).

 

NY BOK ATT INSPIRERAS UTAV

Mårten Nylén : resultat, balans och lite magi. “Mårten Nylén : resultat, balans och lite magi visar hälsoexperten Mårten Nylén hur vi kan uppnå fantastiska resultat och balans i livet, oavsett förutsättningar. Här får du ta del av en träningsfilosofi som är fylld av enkelhet och en smittande glädje. Bokens handfasta och smarta hälsotips hjälper dig att optimera dina motionsvanor och få ut det mesta av din kost, vila och mentala balans. Med en positiv inställning, en enkel handlingsplan och lite magi kan du lyckas med vad du än drömmer om.”

Det är alltid roligt att ha saker att se fram emot, och Mårtens bok kan bli både en julklapp till dig själv eller till någon i din närhet. Att dessutom ha en inspirerande bok i hemmet (lägg den på ett ställe är den är synlig) gör att du blir påmind och peppad om budskapet i texten, bara genom att gå förbi boken.

Länk: Förbeställ här

 

 

 

Trend

TÄVLING TILLSAMMANS MED OLYMPUS

Jag vill passa på att pusha för tävlingen som pågår tillsammans med Olympus just nu, det är fortfarande några dagar kvar innan tävlingen angörs! Klicka in på Instagram, följ instruktionerna nedan och ta chansen att vinna en grym kamera!

 

Hur? Följ @iamready.se och @olympussverige på Instagram och dela dina bästa wellnesbilder med taggen #iamreadyxolympus och ta chansen att vinna en kamera från Olympus Sverige!

När? Mellan 15-23 november tävlar I am ready ut 2 kameror: 1 st E-PL9 kit (av värdet 7490 kr) och 1 st TG-tracker (av värdet 2490 kr) från Olympus Sverige. *eventuell vinstskatt kan komma att betalas av vinnarna*

Det finns ingen gräns för hur många bilder du får dela. Men man kan endast vinna en kamera per person och hushåll. De bästa bilderna kommer vi lyfta på Facebook för rundvisning i ett digitalt galleri. Vinnarna meddelas med DM på Instagram måndagen 26 november.

Lycka till!

Mat

ENKEL OCH NYTTIG EFTERRÄTT

Proteinfluff eller äggvitefluff, kalla det vad du vill. Men ett enklare recept för en dessert utan socker är svårt att hitta.

 

PROTEINFLUFF

Detta behövs: 3 äggvitor, kaseinpulver (förslagsvis vanilj eller nörkräm), bär

Gör så här: Vispa äggvitorna hårt. Blanda i kasein efter önskad konsistens. Blanda i valfria bär. Färdigt!

Variera fluffet genom att: Blanda i sötningsmedel, rör ned lite mjölk/vatten (rör ned långsamt i äggblandningen så den inte sjunker ihop), använd hela ägg istället för bara äggvitan, byt ut kaseinet till en annan smak, dekorera med bär eller kokosflingor eller testa varma hallon som tillbehör.

 

På bilden har jag använt mig utav vaniljkasein och färska jordgubbar