Monthly Archives

januari 2019

Motivation Träning Trend

5 (BRA) TIPS INFÖR TRÄNINGSPASSET

Fem tips för att göra träningen både smidigare och roligare helt enkelt

  1. Trådlöst. Att byta till hörlurar med bluetooth är en utav de bästa investeringarna jag gjort till min träning. Inget skämt. Att slippa trassla upp en sladd innan träningen har säkert sparat mig 30 minuter på gymmet. Minst.
  2. Smartshake. Revolutionen med förvaringen som finns under flaskan behöver ingen förklaring. Jag fyller alltid upp utrymmet med två skopor Aminosyror (jag använder denna i smaken Lemon/lime just nu. Gillar Amino Energy då den även boostar med lite koffein inför passet för övrigt). Tillbaka till flaskan. Förvaringen gör att flaskan kan användas enbart som vattenflaska innan passet drar igång. Ganska bra ändå. Ni fattar.
  3. Träningsband. Fungerar både som portabla “vikter” och är ett bra tillbehör till benträningen i gymmet. Jag slänger alltid in några övningar med träningsbanden då jag tränar ben, både för kontaktövningar och som motstånd vid exempelvis knäböj. Det ger ett bra tryck i ben och rumpa liksom (tackarrrr!). Dessa använder jag mig utav och matar du in koden “martina15” vid beställning så får du 15% rabatt på banden, ganska bra ändå.
  4. All about them shoes. Att packa ur mina Nike Free från träningsväskan och byta ut dom mot ett par stabilare par från Reebook Crossfit var inte ett lätt beslut. Men så här i efterhand är jag så glad över den förändringen (klapp på axeln) och äntligen kan jag vara mer solid i (ben)träningen. Dom andra skorna har fått byta område bara, för bättre promenadskor får man nog leta efter.
  5. Musik. Okej, så här är det. Träningslistan på mitt Spotifykonto får enbart användas på gymmet, det gör den liksom lite bättre. Den här listan GYMMET XL kör jag alltid (!) under mina pass. Kikar du efter lite ny musik till träningen så tryck in på länken och sortera listan efter senast tillagda. Oh, och tips på nya låtar att lägga till i listan tas emot med öppna armar!
Träning

STARTA 2019 TILLSAMMANS MED MIG

ÄNTLIGEN REDO! Min senaste satsning blir att utveckla en personlig online coachning där jag vill motivera och hjälpa andra på vägen mot sina träningsmål. Så här ser upplägget ut, och dessutom tillkommer bland annat en utvärdering utav kropp och knopp en gång i veckan. Det här kommer bli bra!

Vill du anmäla dig? Skicka iväg ett PM till min facebook sida PT Martina Rehn eller maila till [email protected]

PT ONLINE > 8 VECKOR

✔️Träningsschema anpassat efter dina mål
✔️Regelbunden uppföljning
✔️Kostrekommendation
✔️Motivation och pepp

6 platser finns kvar!

Min utbildning: Diploma of Sport Development and Fitness. Jag innehar en internationell PT licens genom en ettårig utbildning i Australien, och jag har även tävlat inom bikinifitness med en 1:a plats placering under 2018.

Kicka in på min facebook sida PT Martina Rehn för mer information och en bra start på 2019. Priset för upplägget är 1500kr och du anmäler dig enkelt genom att skicka iväg ett PM på facebook, eller genom att maila till [email protected]

Och, det finns såklart även möjlighet att boka 60 min personlig träning i Tidaholm (350kr/gång).

Träning

VILKEN VIKT SKA JAG ANVÄNDA I GYMMET?

Anpassa dina vikter efter dina repetitioner, inte dina repetitioner efter dina vikter. Den meningen låter kanske inte helt självklar, men läs den igen och fundera. För mig har detta blivit en måttstock under träningen och just den meningen har hjälpt mig hitta rätt vikt i gymmet många gånger. Om jag utvecklar den meningen i en text så kanske det blir lite lättare att förstå.

Om jag utgår ifrån att jag har ett färdigt schema med övningar inför träningen så innebär också det att jag vet på ett ungefär hur många repetitioner och set varje övning ska innehålla. Alltså, kan en övning till exempel vara Axelpress (övningen finns förklarad i tidigare inlägg) och jag kanske väljer att lägga upp övningen med 12 repetitioner x 3 set/omgångar. För att hitta rätt vikt på hantlarna så vill jag alltså hitta en vikt som jag kan göra exakt 12 repetitioner med. Jag vill alltså inte använda en vikt som är för lätt som jag kan göra 50 repetitioner med, och jag vill heller inte använda en vikt som jag endast kan få ut 6 repetitioner med.

Ha en grundtanke med dina repetitioner inför träningspassen, vilka är dina mål och vad vill du uppnå? Är du osäker på vad allting innebär så kan man väldigt förenklat förklara det som att ett lågt antal repetitioner tränar upp din styrka i kroppen, och ett  högre antal reps tränar upp volym/uthållighet i muskeln. Om du nu i dagarna tagit dina första steg in till gymmet så kom ihåg att vänja kroppen vid alla nya rörelser långsamt, att hitta en bra teknik går före tunga hantlar och stora kettlebells.

Så. Nyckeln till att veta hur mycket du ska lyfta på gymmet är att testa dig fram för att hitta en bra balans till valt antal repetitioner. Ett bra tips kan vara att skriva ned den valda vikten i en träningsdagbok, då kommer du enkelt ihåg vilken vikt du valt till nästa träningspass, och du kan lättare hålla koll på din utveckling under träningen!

Yes. Det här inlägget har jag publicerat tidigare, men eftersom många kickstartat året med en ny träningsplan så känns ämnet fortfarande lika aktuell. Hoppas att detta hjälper en bit på vägen, träna smart och lycka till!